UKEINFO 36-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Foto: Thomas Valås /UDF Oslo

Tirsdag tas nye 3000 lærere ut i streik, og totalt vil da rundt 6500 lærere være i streik rundt om i Norge. Dagen før opptrappingen, mandag 12. september kl. 18:30 skal Utdanningsforbundet gi klar beskjed om at nå må myndighetene ta ansvar og finne en løsning. Det blir stor markering på Eidsvolls plass foran Stortinget, og Utdanningsforbundet mobiliserer medlemmer og streikende fra kommunene rundt Oslo.

Utdanningsforbundet Oslo er ikke part i streiken, men vi kjenner vår plass sammen med streikende lærere fra hele landet. Streiken i KS-området har stor betydning for oss alle.

Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å stille opp på denne viktige markeringen. Vi vet at hverdagen krever mye av oss, men vi ber alle vurdere om andre oppgaver kan skyves til side denne gangen, og at dette blir en streikestøttekveld.

Fylkesstyret stiller med fane, banner og håndplakater. Lag gjerne egne plakater på arbeidsplassene!

Vi sees på Eidsvolls plass, kl. 18:30 på mandag!

LENKER

Plakat - Stolt av meg selv.jpg

Lørdag 10. september vil det gå et regnbuetog gjennom Oslos gater som ender opp i en solidaritetsmarkering på Kontraskjæret.

Utdanningsforbundet Oslo deltar i markeringen. Vi tar med oss fanen vår og de to flotte bannerne som ble laget på standen vår i Pride Park i juni.

Vi møtes på Anne Cath. Vestlys plass foran Deichman Bjørvika klokka 11. Derfra går vi samlet til oppstillingen i Kongens gate. Selve toget går klokka 13. Har du «Stolt lærer»-t-skjorte, så ta den på deg. Mangler du «Stolt lærer»-t-skjorte, deler vi ut de vi har etter førstemann til mølla-prinsippet.

LENKE

Mandag 5. september 2022 deltok Utdanningsforbundet Oslo i et møte i Rådhuset for å gi innspill til en ny byrådsmelding om kvalitet i barnehagene.

Meldingen er tenkt ferdigstilt til vinteren 2022-2023.

LENKE

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av de nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Evalueringen av fagfornyelsen består av flere forskningsprosjekter lyst ut av Utdanningsdirektoratet.

Faktaarket Hvordan er de nye læreplanene innført i skolen? – rapport fra evaluering av fagfornyelsen, presenterer delrapporten «Fagfornyelsen i spesifikke fag 2021–2025».

Faktaarket Lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen presenterer delrapporten «Fra plan til praksis – lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med fagfornyelsen».