Bemanningsnorm i barnehagen - bra at profesjonen løftes frem!

Det uttalte en av deltakerne på kurset i går for private barnehager der ett av temaene var bemanningsnorm i barnehagen. Dette er et aktuelt tema som opptar mange av våre medlemmer.

Line M. Drange Neset innledet økta om bemanning i barnehagen med parolene: Flere barnehagelærere​ og Økt bemanning i barnehagen! Og det manglet ikke på engasjement blant deltakerne da temaet skulle diskuteres.

I dag er mindretallet av de ansatte i barnehagene utdannede barnehagelærere. Utdanningsforbundet ønsker en styrket barnehagelærernorm, slik at minst 50 prosent av de ansatte i barnehagen har barnehagelærerutdanning.

I rammeplanen for barnehagen slås det fast at «barnehagelærere er den profesjonen som utdannes spesielt for å kunne ivareta barnehagens oppgaver». I dag har likevel bare 42 prosent av de ansatte i barnehagen en barnehagelærerutdanning. Dette er en svært lav lærerandel sammenlignet med andre utdanningsinstitusjoner. Les mer: Derfor trengs det flere barnehagelærere.

Vi snakket nærmere med 3 av deltakerne på kurset: Mette Hunt Skinsnesheia barnehage, Mette Loland Espira Holum barnehage og Merethe Titlestad Norlandia Valle gård friluftsbarnehage. Alle jobber som pedagogiske ledere og har vært tillitsvalgte i flere år. Det er gøy og interessant å være tillitsvalgt, å kunne være med å påvirke arbeidshverdagen og bidra til et godt arbeidsmiljø, sier de.

En utfordring som opptar dem alle er bemanningsnormen i barnehagen som må bli bedre. Det trengs  flere hender og flere barnehagelærere. Det hender altfor ofte at det er for få folk på jobb. Spesielt i begynnelsen og ved slutten av dagen. Det er varierende om det settes inn vikar når noen er borte. Kvalitetsmessig bør ikke personalet omdisponeres ved sykdom til annen avdeling. Det skulle heller bli satt inn vikar.

Hvor går grensa for når det går på sikkerheten løs, spør de? Og hva menes med en kvalitetsmessig god barnehage? Politikerne må på banen og se den viktige jobben vi barnehagelærerne gjør!

Andre yrkesgrupper er også viktige i barnehagen, men det er pedagogene  som har den nødvendige utdanning, kunnskap og erfaring som skal til for å kunne se, forstå og tolke det enkelte barn og dets behov og kan planlegge og tilrettelegge tiltak ut i fra det.

Barnehagehverdagen handler om mye mer enn pass av barn, sier de, det handler også om læring tilpasset hvert enkelt barn på sitt nivå. I tillegg til foreldresamtaler må vi ofte også drive foreldreveiledning, eks. om grensesetting for å bidra til rett utvikling hos barnet. Det hender også at vi veileder hele familien sier de.

Mette Titlestad sier at der hun jobber har de valgt å beholde kohortene på grunn av de gode erfaringene derfra. -Vi lærte mye under koronaen, sier Mette. Mindre grupper  gjør det lettere å se det enkelte barn, det blir mindre støy og barna blir roligere.

Bilder fra kurset for private barnehager 01.06.22.pdf