Vend i tide, det er ingen skam å snu

Geir Holte Moen, kontaktperson grunnskole i Utdanningsforbundet Innlandet er en av mange som reagerer på KS sin retorikk. Nå går han Tor Arne Gangsø i rette i et innlegg i avisene i Innlandet.

Geir Holte Moen har i alle år som tillitsvalgt vært opptatt av lønns- og arbeidsvilkår og hvilken betydning dette har for å sikre kvalitet i skole og barnehage. Han mener KS sin opptreden i dette tariffområde mangler motstykke i moderne norsk arbeidsliv.

- Det kan virke som KS har erklært krig mot lærerprofesjonen og deres fagforeninger. Gjennom sin provoserende stil har de bidratt til at klima mellom partene har vært svært anstrengt opp mot tariffoppgjøret, sier han.

Han mener at KS driver med bortforklaringer når de hevder at lærerne har kommet godt ut av oppgjørende.

- KS bortforklarer både mindrelønnsutviklingen og lærermanglen, og på denne måten viser de at de ikke tar arbeidsgiveransvaret sitt for lærergruppene på alvor. Det gikk som det måtte gå, alle lærerfagforeningene gikk til brudd. Det er ikke annet valg enn å streike, sier Geir.

Snakker ned verdien av lærerutdanning

Han mener KS må ta mer ansvar for å sikre at alle barn får en kvalifisert lærer i alle timer.

-  KS, ved Gangsø har gang på gang snakket med verdien av lærerutdanningene- de gjemmer seg bak smutthullet i opplæringsloven som gir kommunene adgang til å ansette andre med «tilsvarende pedagogisk kompetanse». Dette har ført til at mer enn 16.000 av de som underviser i norsk skole mangler godkjent lærerutdanning. Det opprører meg, sier Geir.

Han er klar på at det er elevene som til syvende og sist lider for dette.

-  Gangsø synes nå synd på elever som mister undervisning etter to år med pandemi. Jeg kjenner ingen som heller ikke skulle stått i klasserommet enn å streike, men dersom KS hadde vært like opptatt av alle de timene som elever ikke får undervisning av en kvalifisert lærer, så hadde vi ikke vært i denne situasjonen, sier Geir.

Markering på mandag

Det skal være en streikemarkering i mange kommuner på mandag. I innlandet er denne på mandag i Gjøvik. Geir oppfordrer alle som har interesse for skolen komme dit for å vise sin støtte.

-  Nok er faktisk nok. Streikeviljen er stor. Jeg har et klart budskap til KS. Vend i tide, det er ingen skam og snu, sier han.