Gangsøs påstander: – Skaper mer forvirring

I et avisintervju hevder KS-forhandlingsleder Tor Arne Gangsø at KS har tilbudt lærerne ekstra 7000 kroner, pluss en justering av lønnsvekst fra 1. juni. – Helt ukjent for oss, sier forhandlingssjef Aina Skjefstad Andersen i Utdanningsforbundet.

Utdanningsforbundet kommenterer ikke KS sine tilbud. Men vi må kommentere påstander forhandlingsleder og arbeidsdirektør i KS kommer med i en artikkel i Aftenpostens nettutgave 21. september og i papirutgaven 22. september.

– Her er det nok Tor Arne Gangsø som rører. Trolig viser han til vårt krav om å flytte tilleggene som opprinnelig var gitt 01.01.2023 til 01.06.2022. Disse tilleggene var i meklerens skisse på 4500 til adjunkt med tilleggsutdanning, 6000 til lektor og 7000 til lektor med tilleggsutdanning, alle med full ansiennitet, opplyser Skjefstad Andersen, Utdanningsforbundets forhandlingssjef.

– Det er ikke tid nå til å skape mer forvirring. Det er dette Gangsø bidrar med nok engang. Som forhandlingsleder kjenner Gangsø våre krav og hva som skal til for å få en slutt på denne streiken.

I Aftenposten-intervjuet får KS’ forhandlingsleder flere direkte spørsmål av journalisten. Et av dem er dette, og vi regner med at Gangsø har hatt sitatsjekk på egne uttalelser:

– Har du vurdert å gi lærerne litt mer?

Gangsø svarer da i avisa:

– Jeg har jo nettopp sagt at vi tilbyr de ekstra 7000 kroner, pluss en justering av lønnsvekst fra 1. juni. Vi har ingen mulighet til å gi etter for noe mer enn dette.

Her kan du lese hele intervjuet i artikkelen i Aftenposten.

–  Ikke riktig

– Det Gangsø her i dette sitatet hevder, er rett og slett ikke riktig. Det er helt ukjent for oss, sier Utdanningsforbundets forhandlingssjef.

– Gangsø etterlater her et inntrykk av at alle lærere ble tilbudt 7000 kroner ekstra, noe som absolutt ikke stemmer, understreker Skjefstad Andersen.

Utdanningsforbundet publiserte før forrige helg et forslag vi la frem for riksmekleren for å få en løsning på streiken. Merkostnaden er på drøyt 300 millioner over to år. Les mer om dette her.

Men under møtet hos riksmekler søndag 18. september viste KS viste ingen vilje til bevegelse. Situasjonen er alvorlig og tilspisset og fra tirsdag i neste uke trappes streiken ytterligere opp.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken