Relevant matematikk for yrkesfagene

Faglig ansvarlig

Marianne Olsen Brøntveit
Telefon: 90028789

Hvilke muligheter gir ny læreplan oss til å lage matematikkoppgaver som tar inn programfagene og yrkene? Matematikksenteret inviterer til utviklende kurs for matematikklærere ved de yrkesfaglige utdanningsprogram.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Innhold og arbeidsmåter

Kurset avholdes digitalt på Zoom.

Kursets målsetting:

Målsettingen er at deltakerne får ideer til relevante kontekster innen yrkesfaglige utdanningsprogram og hvordan dere kan samarbeide med andre om å lage gode kontekstoppgaver.

Innhold og arbeidsmåter:

Målet er å komme innom følgende punkter i løpet av økta:

• Arven fra FYR-prosjektet
  • Nye læreplaner og læreplanoppbygging
  • Samarbeid på tvers av læreplaner og fag
  • Hvor er matematikken gjemt?
  • Ble det en matematikkoppgave eller en programfagoppgave?
  • Hvordan kvalitetssikre kontekstoppgaver?

Forventning til deltakerne:

Vi håper på aktive deltakere under kurset med tanke på innspill rundt læreplaner, eksempler og oppgaveideer.

Presentasjon av kursholder:

Jens Arne Meistad har mange års erfaring fra videregående skole før han ble tilsatt som universitetslektor ved Matematikksenteret i 2010. Ved Matematikksenteret har han jobbet mye med matematikk på yrkesfag. Han hadde ansvaret for matematikkfaget i det nasjonale FYR- prosjektet og er også engasjert rundt arbeidet med eksamen i matematikk på yrkesfag.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.