Forsikringsfornyelse 2024

Snart fornyes avtalen på forsikringene dine i Utdanningsforbundet. Derfor er det viktig at du ser gjennom, og undersøker at du har riktige forsikringer for ditt behov. Sjekk gjerne også om vi har rett kontaktinformasjon på deg.

Har du de forsikringene du trenger?

På Min side finner du oversikt over forsikringene du har i Utdanningsforbundet. Vil du gjøre endringer for 2024, bør du gjøre dette innen 15.11.2023. Da vil endringene komme med når vi fornyer avtalen din for 2024.

Priser 2024

I takt med prisindeksen generelt og skadestatistikk, får vi prisendringer på noen av forsikringene.

Hvis du har AvtaleGiro er det viktig at du har dekning på kontoen på trekkdatoen. Sjekk også at det er satt høyt nok maksbeløp på avtalen i nettbanken, for å ta høyde for eventuelle prisendringer. Er ikke maksbeløpet høyt nok vil betalingen stoppe opp, og du vil motta purring.

Ønsker du månedlige trekk fra januar ber vi deg ta kontakt med oss før 15.11.2023.

Grunnforsikring på faktura

Mange har hatt grunnforsikringen på trekk fra lønn eller faktura sammen med medlemskontingenten. Fra 01.01.2024 vil denne komme på en egen faktura, eller på samme faktura som eventuelle andre forsikringer du har hos oss. Prisen for grunnforsikringen vil fortsatt være 74 kroner i måneden.

Har vi riktig kontaktinformasjon?

Det er viktig at vi har oppdatert kontaktinformasjon i våre systemer. Da får du riktig informasjon om dine forsikringer til rett tid. Vi ber deg derfor sjekke at informasjonen er riktig på Min side.

Dine forsikringsdokumenter

De aller fleste av våre medlemmer mottar forsikringsdokumentene sine kun elektronisk på Min Side. Har du valgt å motta papirdokumenter vil de enten komme i posten, eller i Digipost om du valgt elektronisk postkasse.

Endringer, bestillinger og oppsigelse – slik gjøres det på Min side

Logg inn på Min side. Klikk på forsikringen du vil endre. Her kan du bestille, si opp eller øke/redusere din forsikringsdekning.

Si opp forsikring

Klikk «Si opp» på den aktuelle forsikringen på Min side. Angi begrunnelse, klikk «Send».

Redusere dekning på livs-/uføreforsikring

Klikk på «Reduser dekning» på den aktuelle forsikringen, velg ny dekning i kalkulatoren, og klikk «Send». Den opprinnelige forsikringen stoppes 31.12.2023, og ny legges inn 01.01.2024.

Øke dekning på livs-/uføreforsikring

Klikk på «Utvid dekning hos Tryg» på den aktuelle forsikringen. Du vil da videresendes til Trygs hjemmesider for utfylling av helseerklæring. Fyll ut denne, og signer med BankID.

Redusere reiseforsikring fra familie til én person

Klikk på reiseforsikringen og så på endre til reiseforsikring én person. Da stoppes reise for familie 31.12.2023 og en person legges inn fra 01.01.2024.

Utvide reiseforsikring fra én person til familie

Klikk på reiseforsikringen, deretter på endre til reiseforsikring for familie. Da stoppes reise for én person fra dagen før og reiseforsikring for familie legges inn dagen etter bestilling.

Elektronisk betaling

Unngå fakturagebyr på 49 kroner ved å motta krav på eFaktura eller Avtalegiro. Dette gjøres direkte i banken. For eFaktura må du gi en generell aksept for å motta alle regninger som eFaktura, dette kalles «Ja takk til alle» eller «Alltid eFakura». Du kan også opprette Avtalegiro når du betaler forsikringsfakturaen, da vil alle fremtidige krav trekkes automatisk.

Studentforsikring og ferdig med studiene

Om du har meldt overgang til ordinært medlemskap og har studentforsikring, vil du fra 01.01.2024 automatisk få innboforsikring, reiseforsikring én person og uføreforsikring. Du trenger ikke å foreta deg noe, med mindre du ønsker å endre noen av forsikringene.