Streikende møtte fylkespolitikerne

Det er regn i luften når streikende fra Bryne vgs kommer togene fra togstasjonen og stiller seg opp utenfor Atlantic hotell.

I dag fikk fylkestingsmedlemmene og andre som skulle på kurs/konferanse på Atlantic hotell en god start på dagen.
Mellom 30 og 40 streikende lærere ved Bryne vgs hadde tatt turen til Stavanger og fylkestingsmøtet.
Fylkestinget er som kjent øverste arbeidsgiveren for blant annet lærerne i videregående skole. Da var det på sin plass å hilse dem velkommen når de ankom hotellet. Mange politikere kom og gikk rett inn, mens noen få stoppet opp for en prat.
Noen få minutter på kl. 9 gikk gjengen fra Bryne inn gjennom dørene og opp trappene til Atlantic Hall.
Sjelden har det vært så mange tilhørere på et fylkestingsmøte, og mange var spent på hvilken mottakelse de ville få.
Litt over kl. 9:00 ønsket fylkesordfører Marianne Chesak velkommen. Første time av møtet var satt av til å diskutere demokrati og hvordan få flere til å stemme ved fylkestingsvalget. Det var alt som ble sagt fra Chesak før hun gav ordet videre til Tankesmia Agenda som skulle holde innledning knyttet til temaet.

Vi kan lese følgende om demokrati på stortinget.no: "Demokrati handler om deltakelse. Både i valg og i samfunnet ellers. Det er viktig at mange bruker stemmeretten sin når det er valg. Det er også viktig at folk benytter seg av sin rett til å si ifra om ting de mener bør endres i samfunnet, ved for eksempel å delta i demonstrasjoner eller ytre seg på sosiale medier."
Det var derfor litt underlig at fylkesordføreren verken ønsket de streikende velkommen eller sa et par ord om anledningen. Å sikre streikeretten er vel demokrati i praksis?

Uansett - det var en flott markering og her følger noen bilder fra morgentimene i dag.

Intervju på gang.

Noen stoppet opp for en hyggelig prat.

På vei opp trappen.

Fra salen