Vold, trusler og trakassering i skolen - tør vi snakke om det?

Det var ett av temaene på kurs for hovedtillitsvalgte denne uka. Slag, spark, trusler eller sjikane i skolekorridorer, klasserommet eller på uteområdet. Slik kan hverdagen være for flere lærere. Hvordan skal dette håndteres, og hvor skal blikket rettes?

Lokallagsleder i Kristiansand Karianne Sørtveit og hovedverneombud Karianne Skoland innledet til diskusjon om teamet.

Kristiansand har hatt fokus på teamet den senere tid og inviterte i mai til medlemsmøte med Børge Skåland som har forsket på temaet vold mot lærere. Omtrent samtidig ble vold og trusler mot lærere et stort tema i Fædrelandsvennen med flere artikler og leserinnlegg over seks uker fra 03.05.  Antall avviksmeldinger i skolen øker, og det finnes store mørketall. Fædrelandsvennen har aldri tidligere fått slik respons som i denne saken.

Oppmerksomheten saken har fått, viser den store betydningen. -Vi må vekk fra det skambelagte. Før vi tør snakke om det, melde avvik og si fra hvordan ting faktisk er, så er det vanskelig å få til endringer, sier Karianne. Det er svært viktig hvordan ledere og andre møter lærere som opplever vold. Hvordan de blir sett og hørt.  Kristiansand har avviksskjemaer der det skal krysses av hvor alvorlig man selv opplevde hendelsen, og i tillegg beskrive hvor galt det kunne gått. Dette for å kunne sette i verk tiltak.

Vold og trusler mot lærere er en av de viktigste sakene vi kan jobbe med for å ivareta lærerne og våre medlemmer.

Aktuelle lenker:

Lærerrommet: Hvordan kan skolen jobbe med vold og trusler?