PBL-barnehagene er i streik, men hva er egentlig en PBL-barnehage

Mandag 17.oktober var streiken et faktum i PBL-barnehager landet rundt. I Rogaland er det PBL-barnehager i foreløpig tre ulike kommuner som er rammet. Men hva betyr egentlig PBL?

PBL står for Private Barnehagers Landsforbund, og de er en landsomfattende interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager.
Det betyr at barnehager som har private driftere, kan melde seg inn i PBL, slik at de ivaretar f.eks forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonene. Stort sett de fleste private barnehager har tariffavtaler, dette for å kunne konkurrere om knapphets ressursen som godt pedagogisk personalet er. Det er også Utdanningsforbundet klare politikk at våre medlemmer er best kjent med et organisert og regulert arbeidsliv. Vi jobber aktivt for at alle våre medlemmer skal være omfattet av en tariffavtale.  PBL er en av arbeidsgiverorganisasjonene vi har en tariffavtale med, selv om vi akkurat nå ikke har kommet i mål med et av de viktigste delene av en tariffavtale, nemlig pensjon. Derfor er vi nå i streik i dette området, fra og med 17.oktober.

Men hva er så FUS/Trygge barnehage?
FUS er en privat barnehagekjede med rundt 170 barnehager i hele landet. Disse barnehagene eies og driftes av Trygge barnehager. Dog er den enkelte barnehage organisert som et eget AS og står selv ansvarlig for driften og eier eiendommen. Utdanningsforbundet har egen tariffavtale med FUS/tryggebarnehager. Vi er ikke i streik i dette tariffområdet.

Vil du bli bedre kjent med hvordan vi jobber med barnehagesaker i Utdanningsforbundet, så kan du sjekke ut denne nettsiden: Barnehage (utdanningsforbundet.no)