Unio Podkast: Lønnsoppgjøret 2021 – hva nå?

Tolv minutter på øret er det du trenger for å bli informert om lønnsoppgjøret og hva Unio forventer i år. – Vi må ha tilbake det vi tapte i fjor, sier forhandlingssjef Klemet Rønning-Aaby i Unio.

Lønnsoppgjøret startet med et smell etter at statistikken viste at ansatte i privat sektor i fjor fikk en mye større lønnsvekst enn Unios medlemmer i offentlig sektor.

– Det kom overraskende på oss at industrien ikke klarte å sette en mer riktig normgivende ramme såpass langt uti året i fjor, forteller Rønning-Aaby til Unio Podkast.

Unio podkast lønnsoppgjøret 2021

I podkasten reflekterer han over hva som skjedde i lønnsoppgjøret i fjor, og hva dette betyr for årets lønnsoppgjør.

– Vi har hørt på LOs representantskap som vil sikre kjøpekraften, og i og med at prisveksten er 2,6 prosent etter det anslaget som er gitt av TBU, så må man forvente at lønnsveksten blir noe over det i det normgivende frontfaget, sier han.

Men legger til:

– Men for vår del er det vanskelig å se for seg at utdanningsgruppene som har vært midt i pandemisituasjonen i offentlig sektor skal akseptere en slik ramme dette året. Vi må ha tilbake det vi tapte i fjor i tillegg. Jeg kan ikke forstå at vi kan akseptere noe annet på vegne av de medlemmene som har stått midt i blåsten. Og er det opp til meg personlig så mener jeg at vi skal sette hardt mot hardt på det om nødvendig, sier Unios forhandlingssjef.