Streiken trappes opp

Det er i dag sendt varsel til KS om opptrapping av streiken fra mandag 22. august. Utdanningsforbundet Gjøvik tar ut medlemmer ved Vardal ungdomsskole og medlemmer ved Gjøvik videregående skole. I tillegg er det noen medlemmer med to arbeidssteder, derfor er også Gjøvik skole og Lena-Valle videregående, avdeling Lena tatt ut. – Vi er beredt til å streike lenge for å få igjennom våre krav, sier streikeleder Aud Heiberg.

Utdanningsforbundet har tidligere hatt medlemmer i Bergen i streik fra før sommeren. Rundt 1300 medlemmer landet over vil fra mandag av være i streik. Lokallagsleder i Utdanningsforbundet Aud Heiberg er klar til å lede sine medlemmer i en streik for fremtidens skole.

- Lærerne i offentlig sektor er en av de sentrale bærebjelkene i den norske velferdsstaten. I Innlandet mangler det lærere i ca 1000 årsverk, og vi har også måtte ansette ukvalifiserte i Gjøvik kommune. I landet for øvrig mangler hele 16.000 årsverk en kvalifisert lærer. Med dette bakteppet vil ikke KS prioritere lærerlønn. Det kan vi ikke lenger akseptere, sier Aud.

Hun mener dette er en viktig streik, og en streik som skjer for å sikre at barn, elever og studenter møter lærerutdannet personell i alle timer.

-  Skal vi løse lærermanglen må det vilje til fra både politikere og arbeidsgivere. Vi vil helst stå i klasserommet, men skal man satse på elevene, må en også satse på læreren, sier hun.

Frustrasjon og sinne

Fylkesleder Thore Johan Nærbøe håper på at politikere kommer på banen med det nye streikeuttaket til Utdanningsforbundet.

- Det er selvsagt leit at elever og foreldre rammes på denne måten. Jeg registrerer at KS har vært ute og sagt at Utdanningsforbundet må ta ansvaret for at elever møter stengte klasserom etter to år med pandemi. Det er ansvarsfraskrivelse fra KS. Det er vår arbeidsgiver som har satt oss i denne posisjonen gjennom en langvarig nedprioritering av lærerlønn. Jeg mener det politisk styrte KS nå må ta grep og sørge for at KS tar ansvar for situasjonen – de vet hva som skal til. Virkeligheten er at barn og elever møter ukvalifiserte i utallige timer i skoleverket. Det er alvorlig, og det er en situasjon som må håndteres, sier Thore Johan.

Han håper KS forstår at det er en samlet lærerprofesjon som nå sier at nok er nok.

- Det er tre lærerorganisasjoner som sa nei til resultatet av meklingen. Hele lærerprofesjonen står samlet om at tilbudet for landets lærere er for dårlig. Da hjelper det lite at KS reklamerer med at lærere har fått et godt tilbud. Utdanningsforbundet er en ansvarlig profesjonsorganisasjon. Man tar ikke medlemmer ut i en streik dersom tilbudet er godt. Vi kan ikke akseptere at lærere taper for 6. året på rad. Det er ikke bærekraftig, sier han.