– Ikke Unio som bryter med frontfaget

– Hvis frontfagsmodellen anvendes like romslig for offentlig sektors utdanningsgrupper, som butikkansatte og bussjåfører ble håndtert i fjor, så trenger hverken Siv Jensen eller andre å vrake frontfagsmodellen. Det skriver Unios forhandlingssjef Klemet Rønning-Aaby i en kommentar i Dagsavisen.

Han skrev innlegget som et svar til ansvarlig redaktør Kjell Werner i ANB der han ber FrP-leder Siv Jensen holde fingrene unna lønnsforhandlingene.

– Vi noterer oss at Kjell Werner i Dagsavisen 22. mars mener at butikkansatte hadde fått en tøffere hverdag med koronaen. Unio er enig i det, og har ikke kritisert noen for at varehandelen fikk 3,5 % lønnsvekst i fjor. Hyggelig at han nevner bussjåfører også, da de var de første som streiket i fjor. Streiken ble løst ved langt høyere ramme enn 1,7% i fjor, og attpåtil en garanti for et tillegg utover det som frontfaget avtaler i år. I en bransje som i det store og hele er finansiert av det offentlige, skriver Rønning-Aaby.

Hele innlegget kan leses her