- God morgen. Dette er kapteinen

Lars Frode Finstad er kontaktperson for FAS (faglig og administrativt støttesystem) i Utdanningsforbundet Innlandet. Han synes det er rart at ikke andre enn Utdanningsforbundet er bekymret for manglende rekruttering og bruk av ukvalifisert arbeidskraft.

«Welcome to flight 2247. This is your captain speaking. Or captain for today. Jeg er egentlig bare vikar her i dag. Men ta det helt med ro. Jeg har spilt mye dataspill og jeg har hørt at jeg er en både hyggelig og grei person. Jeg fikk dere opp. Trygt. Og jeg skal nok også få dere ned. Før eller senere. Men hva er den røde knappen der til…»

Slik starter Lars Frode innlegget som er trykket i aviser i Innlandet. Han mener det er viktig å sammenligne lærere med andre yrkesgrupper som krever kvalifisert arbeidskraft.

- Scenario i flyet vil vi jo heldigvis aldri få oppleve. Men i skolen opplever våre elever, våre barn eller barnebarn, dette hver eneste dag. Nesten hver femte undervisningstime holdes av en ukvalifisert. Vi mangler 16.000 lærere på landsbasis. Ingen ville godtatt at hver femte gang de satt seg i et fly så er det en person bak spakene som ikke er flyverutdannet. Men i skolen er det greit. Ingen roper høyt, unntatt Utdanningsforbundet, sier Lars Frode.

Lønn henger sammen med rekruttering

Lars Frode er glad i undervisning. Han liker å stå i klasserommet. Han har hatt mange gode kollegaer som også gjør det, dag etter dag, og som ønsker det beste for elevene sine. Han mener allikevel at vi ikke kan redusere læreryrket til å bli et kall.

- KS må forstå at de ikke sikrer at lærere blir i jobben sin eller at den yngre generasjonen skal velge å bli lærere ved å love dem lønn senere. Et annet sted. For noen kan sikkert det fungere. Men ingen får betalt regningene sine med det, sier han.

Han synes ikke det er rart at 40.000 utdannede lærere jobber andre steder.

- Lærerutdanningene er gode utdanninger. Lærere er attraktive i andre yrker. De arbeidsgiverne betaler gjerne mer. Lønna er bedre andre steder for våre medlemmer som har en lang utdanning. Da velger mange det. Vi lever jo tross alt av lønna vår, sier han.

Han er oppriktig bekymret for at søkertallene til lærerutdanningene har gått ned i flere år på rad.

- At lærerutdanningene nå får stadig færre søkere, burde bekymre KS. Lærerutdanningen i skoleverket er en masterutdanning. Det tar fem år å uteksaminere en lærer. Vi har mange godt erfarne lærere som i løpet av noen år skal gå av med pensjon. Samfunnet har ikke råd til ikke å heve lærerlønningene, sier han.

Alle elever må få en kvalifisert lærer

Lars Frode mener at alle burde sette seg inn i om barnet sitt har kvalifiserte lærere i alle timer.

- Vi forventer at flyene flys av en med flyverutdanning. Kanskje tenker mange det samme om de som står i klasserommene, at alle faktisk er kvalifiserte? Men der flyene blir satt på bakken til de får tak i en med de rette kvalifikasjonene ved for eksempel sykdom, så henter man inn unge mennesker uten kompetansen i skoleverket. I Innlandet ansettes flere ukvalifiserte i stillinger i høst. Det er heller ikke sikkert foresatte får beskjed om det. Det burde være en selvfølge at også alle som underviser i skoleverket er en godkjent lærer, avslutter han.