Lærerrommet valg-spesial: SV

Hvordan vil SV beholde og rekruttere lærere? Hør Utdanningsforbundets Steffen Handal diskuterer utdanningspolitikk med SVs Audun Lysbakken i Lærerrommet.

Hør episoden direkte her:

Episode 75: Valg-spesial: SV

Du finner også Lærerrommet i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Hør Lærerrommets episode i Apple iTunes

SoundCloud: Hør Lærerrommets episode i SoundCloud

Acast: Hør Lærerrommets episode i Acast

Spotify: Hør Lærerrommets episode i Spotify

– Vår største uenighet med Erna Solbergs regjering er hvordan de har håndtert lærermangelen i skolen. Vi har en stor utfordring, ikke med mangelen på lærere i samfunnet, men med mangelen på lærere i skolen. Dette skyldes at såpass mange har forlatt yrket. Det å stoppe utviklingen av at flere elever får undervisningen av ukvalifiserte er ufattelig viktig, sier SV-leder Audun Lysbakken i episode 75 av podkasten Lærerrommet.

Han forklarer noen av SVs tiltak på området.

– For å få til dette kan vi ikke avskilte erfarne lærere, det vil vi ha slutt på. Vi kan heller ikke stille urimelige symbolkrav på lærerutdanningen som holder motiverte ungdommer med gode karaktersnitt ute, fastslår Lysbakken.

Steffen Handal, Utdanningsforbundets leder, vil også vite hva partiet SV vil gjøre med lærernes lønn.

– Norske barnehagelærere og lærere tjener mellom 70 og 80 prosent av gjennomsnittslønna til arbeidstakere med tilsvarende utdanning i resten av arbeidslivet. Tror du det er mulig å heve statusen til våre yrker uten å gjøre noe med lønna? spør Handal.

Denne samtalen ble direktesendt, som en av flere valg-spesialer med partiledere fram mot stortingsvalget. Du kan også se hele samtalen i opptak i denne artikkelen.

– Jeg tror i hvert fall lønn er en viktig del av løsningen. Det er i tillegg flere andre ting som trengs. Lærere skal oppleve at skolen blir satset på med gode økonomiske rammer. En tillitsreform er også viktig, men selvfølgelig betyr lønn noe, sier Lysbakken.

Her finner du alle Lærerrommets episoder, så langt.

På denne nettsiden kan du også lese mer om podkasten Lærerrommet, og høre på alle episodene.