Elevene trenger lærere med pedagogisk kompetanse

– Nesten hver femte som underviser i dagens skole mangler lærerutdanning. Har du ikke den utdanningen, så har du ikke den helhetlige kompetansen du trenger, sier Steffen Handal.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

Under den digitale streikemarkeringen mandag kveld fikk Utdanningsforbundets leder og streikesjef, Steffen Handal, spørsmål om hvordan elevene merker at de har ukvalifiserte lærere:

– En del tror at hvis man er god i et fag kan man fungere bra som lærer, men det er ikke så enkelt.

Handal er klar på at gruppen som ikke har lærerutdanning er sammensatt:

– Noen har en akademisk utdanning, men mangler pedagogikk. Noen har bare videregående og mangler alt og noen kommer fra utlandet og trenger en kvalifisering av sin lærerutdanning. Men, uansett, hvis du ikke har lærerutdanning, så har du ikke den helhetlige kompetansen du trenger, sier Handal.

Se den digitale streikemarkeringen

Lærerutdanning et «must»

Han fremhever at læreryrket er svært omfattende og handler blant annet om det å bygge relasjoner.

– Du skal få alle elevene til å finne en venn, du skal forhindre mobbing, du skal tolke et læreplanverk og omsette læreplanen i faktisk undervisning og i økt kompetanse hos elevene. Dette trenger man litt kompetanse for å få til. Jeg skulle ønske at i hvert fall de som har ansvaret for skolen kan anerkjenne at den pedagogiske kompetansen fra lærerutdanningen er et «must» i norsk skole, forteller streikesjefen.

Skal både utdanne og danne

Han synes det er merkelig at ikke de ansvarlige for skolen ser hvor alvorlig det er at så mange elever ikke blir undervist av pedagogisk kompetente lærere.

Vi skal faktisk både utdanne og danne framtidens borgere. Det krever en sammensatt kompetanse, ikke bare en faglig kompetanse Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet og streikesjef

– Skolens mandat er ikke bare å lære eleven å lese, skrive og regne, det er bredt: Vi skal faktisk både utdanne og danne framtidens borgere. Det krever en sammensatt kompetanse, ikke bare en faglig kompetanse, fastslår Handal.

Ødelegger lærerstatusen

– Jeg kjenner lærere med mange års utdanning. De forbereder seg godt til timene, gjennomfører undervisningen, evaluerer og gjør sitt ytterste, mens det i naboklasserommet er en 19-åring uten annen utdanning enn videregående som er satt til å gjøre akkurat samme jobben. Tenk deg hva dette gjør med statusen til yrket vårt.

Handal mener det er ille at KS synes denne situasjonen er akseptabel for norsk skole.

– De burde være like bekymret som oss, sier han.

Les også: Hva ligger i en lærerutdanning?

MER I LÆRERROMMET: Tusenvis av elever blir hver dag undervist av en som mangler lærerutdanning. Hvilke kompetanser er det en lærerutdannet lærer er trent i - og har utdanning i? Hør episode 83 av Lærerrommet med gjestene lærer Simen Spurkland, lærerstudent Audun Skinningsrud og professor Elaine Munthe. Episoden ble publisert i oktober 2021. Hør den direkte her:

Episode 83: Hvorfor er lærerutdanningen viktig?

Sitert

Avbildet: Steffen Handal