Fylkesleder Thore Johan Nærbøe på NRK radio

Thore Johan Nærbøe ble mandag intervjuet på NRK Innlandet sin morgensending.

På spørsmål om den varslede opptrappingen vi gjelde Innlandet, svarer Thore Johan:

- Utdanningsforbundet har varslet at det blir en opptrapping. Det er den sentrale streikekomiteen som avgjør når, hvem og hvor mange. Når man må ta i bruk streik som virkemiddel er det ikke unaturlig at Innlandet også blir rammet. Det er stor frustrasjon, det er sinne fra Dovre til Eidskog. Det må skje noe med de utfordringene som finnes i skoleverket.

Mindrelønnsutvikling de siste seks årene

Han fortalte at lærere i skolen har kommet dårlig ut helt siden KS tok over forhandlingsansvaret for skoleverket, og har hatt mindrelønnsutvikling de siste 6 årene.

Han sa videre at streikeviljen er stor, selv om ingen i utgangspunktet ønsker en streik.

- Første skoledag er en stor dag for skolen, og en stor dag for mange, men man kommer til et punkt som gjør at man ikke kan godta det tilbudet som kommer fra arbeidsgiver og da er streik et lovlig virkemiddel, sier Thore Johan

Politikere må komme på banen

Han ble utfordret på hva han mener om at KS sier det ikke er penger, mens Steffen Handal mener det finnes penger.

- Selvfølgelig finnes det penger. Dette er en situasjon som politikere må ta på alvor. Tiden er inne for å vise handlingskraft.  Vi mangler lærere i 1000 årsverk i Innlandet, og i 16.000 årsverk i landet. Dette er alvorlig, sier Thore Johan.

Hele intervjuet kan du høre her (ca 1.25.45 ut i sendingen).