Lærerrommet: Korona og digitaliseringen, hva nå?

Hvilke muligheter fra digitaliseringen av skolen under korona skal tas med videre? Er det avdekket nye behov innen digital opplæring?

Og hva med datasikkerheten? Dette er blant spørsmålene i episode 45 av podkasten Lærerrommet.

Hør episoden direkte her:

Episode 45: Korona og digitaliseringen, hva nå?

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Lærerrommets episode i Spotify

Her finner du spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen (oppdateres).

Forskjeller

Episodens gjester er direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet, partner Torgeir Waterhouse i rådgivningsselskapet Otte og avdelingsleder Tore Mydland ved Torridal skole i Kristiansand.

I mars ble alle skoler og barnehager brått stengt av regjeringen. Elevene måtte bli hjemme, og det satte også rakettfart på digitale læringsformer landet rundt. Framover pågår en gradvis gjenåpning.

Mydland forteller at hans skole var godt forberedt da stengningen skjedde, med blant annet nødvendig verktøy.

– Jeg tror noen skoler ble kastet ut på dypt vann og strevde den første tide med å holde seg flytende, og måtte jobbe voldsomt for å få tak på de tekniske tingene for i det hele tatt å kunne ha kontakt med elever. Det er et strekk i laget i forhold til hva man har hatt mest fokus på å lære, mener læreren.

Mydland beskriver forskjellene ved at noen «satte strøm i steintavla», mens andre var langt framme.

Også Waterhouse trekker fram forskjellene fra skole til skole, men også at det generelt sett har skjedd en utvikling under koronaperioden i skolen på flere plan - en utvikling blant annet innen erfaring og vilje til å utprøvning, som ellers kunne tatt årevis.

– Det kunne kanskje tatt 10 år eller mer før man hadde fått til dette i en normal-situasjon, sier rådgiveren.

Waterhouse mener en av de store utfordringene i skolen nå, blir hvordan man tar vare på den gode læringen, og hvordan man viderefører og deler kunnskap om det som ikke gikk bra. Samtidig skal man ha fokus på å drive skolene.

– Del på kunnskapen

– Noe av det man virkelig bør gjøre er å passe på at man snakker godt sammen på tvers av alle nivåer og inndelinger av ansvarsområder både på skoler og innen kommuner, og får fram de gode eksemplene og de vanskelige, sier Waterhouse og råder til å sette av tid til å jobbe med hvordan man skal systematisere og kultivere erfaringene.

Han minner om at mange lærere og skoler har gjort noe for aller første gang, og man må ikke skal evaluere det som har skjedd som et tradisjonelt undervisningsopplegg der erfaringene er årelange.

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier at også han ble imponert over hvor raskt skolen og lærere snudde seg rundt ved koronastengningen.
Datatilsynet har signalisert at tiden vi står i, og har stått i, kanskje ikke er den rette for å se på systemer og håndtering av elevdata med argusøyne. Samtidig påpeker Thon i episoden at oppfordringen til skolene har vært å søke råd.

– Inntrykket vårt er at det har gått ganske bra, men jeg er litt overrasket over noen av spørsmålene som har kommet inn. For eksempel «hva gjør vi hvis det er noen elever som ikke har lyst til å vise fram hvordan de har det hjemme?», sier Thon.

Hans inntrykk er generelt sett at kompetansen på IT-sikkerhet i den enkelte kommune, ved den enkelte skole og hos den enkelte lærer absolutt ikke er god nok.

Thon sier Datatilsynet nå har startet kartleggingen av hvilke prosesser som må følges videre.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder så langt

Saker om koronakrisen

Flere saker om koronakrisen