UKEINFO 49-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Onsdag 7. desember vedtok bystyret budsjettet for Oslo kommune. I forrige ukeinfo fortalte vi blant annet om mer penger til spesialpedagogiske tiltak i barnehagene.

Denne uka skal vi se litt på vedtak som ikke koster penger, som kan være svært viktige. Bystyret gjør det som kalles verbalvedtak i forbindelse med budsjettbehandlinga. De er på alle måter skriftlige, selv om navnet peker mot muntlighet. Disse vedtakene gir noen bestillinger til byrådet om saker som skal løses i året som kommer.

Vi i Utdanningsforbundet Oslo jobber opp mot partiene i bystyret for å få vedtatt verbaler på områder vi er opptatt av. Vi har ikke full oversikt over hvilke verbaler som ble fremmet og hvilke som ble vedtatt, fordi det er ikke kommet protokoll fra møtet, men det er to verbaler som vi er svært fornøyd med som vi vet er vedtatt. Begge kommer som resultat av vårt arbeid.

Hvordan står det egentlig til i førsteklasse?
Vi har fått mange tilbakemeldinger fra tillitsvalgte og medlemmer at det er mange skoler som har store klasser og få lærere. Det er vanskelig å gi de minste en god skolestart når ressursene ikke er på plass. Imidlertid har vi ikke dokumentasjon som viser hvordan situasjonen er. Nå har bystyret gjort vedtak om at dette skal undersøkes:

«Bystyret ber byrådet om å undersøke bemanningssituasjonen på første trinn med vekt på å kartlegge hvor stor del av den ukentlige undervisningstiden én lærer er alene som ansatt sammen med klassen.»

Rektorene kan senke skuldrene når det gjelder kontaktlærerressurs
Tariffoppgjøret i våres ga en økt tidsressurs til kontaktlærere, og dette skulle finansieres av «friske midler», altså av egne bevilgninger. I budsjettforslaget var det lagt inn penger, men vi regnet på det, og så at det kunne blir litt for lite. Vi har vært veldig opptatt av at bystyret skulle garantere at alle ny kostnader skal dekkes, og det vedtaket er nå gjort:

«Bystyret ber byrådet sikre full finansiering av «Tidsressurs for kontaktlærere - konsekvens av tariffoppgjør» i kapittel 210 Grunnskole i hovedkapittel Oppvekst og kunnskap (OVK) også dersom kostnadene blir høyere enn stipulert i det fremlagte budsjettforslaget for 2023. Det må om nødvendig legges inn midler i revidert budsjett som gjør at skolene får full dekning av alle utgifter som oppstår som en følge av endring av Dokument 25 (C-delen): 3.7.1.2 Kontaktlærerressurs – grunnskolen og 3.7.1.3. Kontaktlærerressurs – videregående og teknisk fagskole»

I neste Ukeinfo kommer det oversikt over verbaler som ikke fikk flertall, men som kan være interessante å høre om likevel.

I forkant av budsjettmøtet i bystyret var Utdanningsforbundet Oslo på plass sammen med de andre fagforeningene i Oslo og delte ut julekort til politikerne med et klart budskap om at det trengs mer penger til både bydeler og etater.

Flere tariffavtaler har egne bestemmelser om redusert arbeidstid på spesielle dager i året. Når det gjelder romjul og dager før helgedager, er det ulike bestemmelser i de ulike tariffområdene.

• I Oslo kommune er dette definert av fellesbestemmelsene (§ 8.1.1). «Ordinær arbeidstid på dager før helgedager, samt på dager mellom jul og nyttår er 6 timer.» Det skal utbetales overtid dersom man jobber utover 6 timer. Barnehagen må gjøre en vurdering for behovet for overtid ut fra barnetall. Helgedager er tariffspråk for helligdager, og vil for barnehageansatte i praksis bety onsdag før skjærtorsdag og onsdag før Kristi himmelfartsdag. Julaften og nyttårsaften er fridager uten trekk i lønn. Dette er definert i særbestemmelsene (1.2).
  • I PBL og Virke har man nokså like formuleringer, som begge står i tariffavtalens kapittel 4.5. Her slås det fast at arbeidstakere med ordinær arbeidstid slutter arbeidet, uten trekk i lønn, kl. 12.00 onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul- og nyttårsaften. Onsdag før Kristi himmelfartsdag er ikke nevnt.
  • For Spekter er det ulike avtaler for de ulike kjedene. I Norlandia skal arbeid etter klokka 12.00 på julaften og nyttårsaften kompenseres med 133 % overtidstillegg per arbeidstime. (Overenskomsten 5.5.3) Arbeidstakere i SiO skal ha fri med lønn julaften og nyttårsaften, jamfør særavtale om arbeidstid mellom SiO og Utdanningsforbundet, og fra 13.00 på onsdag før skjærtorsdag. (Overenskomsten § 4).
  • I KA utbetales det 133 % overtidstillegg for arbeid etter 12.00 på julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag (hovedtariffavtalen 5.3.1).
  • For FUS er det kun onsdag før skjærtorsdag som er nevnt. «Arbeidstakere med ordinær dagarbeidstid slutter arbeidet, uten trekk i lønn, kl. 12.00 onsdag før skjærtorsdag.» (Tariffavtalen 4.5)

I Dokument 25, C-delen 3.6.4, står det at man må undervise minimum 4 timer per uke i realfag. Det har vært forvirring rundt hvorvidt en time undervisning er 45 minutter eller 60 minutter.

Vi har nå avklart med etaten at en time er 45 minutter. Vi har også avklart at i grunnskolen er det naturfag og matematikk som regnes som realfag. Naturfag regnes også som realfag i videregående på lik linje med de fagene det refereres til i avtaleteksten.

Kurs.jpg

Kursene for våren 2023 ligger nå ute i Utdanningsforbundet Oslos kurskalender. Vi oppfordrer deg til å se gjennom kalenderen og allerede nå melde deg på og melde arbeidsgiver om kurs du skal på denne våren.

Vårens dagskurs for tillitsvalgte er som følger:

Du finner kurskalenderen her.

Rett over jul skal skolene behandle budsjett, og det er ikke alltid like lett å henge med i svingene for en hardt arbeidende tillitsvalgt. Med et halvdagskurs om budsjett stiller du godt rustet til både årets og neste års budsjettarbeid.

Vi gjennomgår budsjettprosessen lokalt og hvilken rolle tillitsvalgt og klubben kan spille. Vi gjennomgår og forklarer om de viktigste dokumentene som setter rammer for skolenes økonomi. I tillegg får du tips om hva som kan gjøres for å vise at det er for lite penger når det er problemet. Det er god tid til å stille spørsmål.

Kursene er 5. og 6. januar og det er egne kurs for grunnskole, videregående og voksenopplæringen.

LENKE