Revidering av rammeplanene - hvilken kompetanse skal alle lærere i fremtiden ha?

Om arrangementet

Hvor og når?
fredag 14. april kl. 09:00 - 11:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

14.04.2023

Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Gunn Gallavara
E-post: [email protected]

Et hurtigarbeidende rammeplanutvalg ble satt ned i februar 2023. De har sett på hvordan eksisterende rammeplaner kan forenkles ved å fjerne det som oppleves som hindre for kvalitet i utdanningene. På dette seminaret vil vi få presentert utvalgets arbeid og anbefalinger.

Seminaret vil foregå digitalt på Zoom. Det blir gjort opptak. 

Målgruppe: Medlemmer i Uh-sektoren, med mulighet for andre medlemsgrupper som er interessert i temaet.

Kunnskapsdepartementet oppnevnte et hurtigarbeidende rammeplanutvalg den 7. februar 2023 som fikk i oppdrag å se på hvordan eksisterende rammeplaner kan forenkles ved å fjerne det som oppleves som hindre for kvalitet i utdanningene. Formålet med forenklingen er at rammeplanene skal styre mer i det store og mindre i det små. Rammeplanutvalget ga sine anbefalinger den 15. mars 2023.

På seminaret vil Stine Christensen Holtet, som har sittet i utvalget innlede om rammeplanutvalgets arbeid og anbefalinger. Stine er tidligere leder av Pedagogstudentene. Hun har også sittet i sentralstyret til Utdanningsforbundet der hun blant annet har hatt ansvar for medlemsgruppe universitet og høyskole.

Vi stiller spørsmålene:

  • Hvilke konsekvenser har foreslåtte anbefalinger for lærerutdanningene?
  • Hvilken kompetanse skal alle lærere i fremtiden ha?
  • Hva er det viktig at fremtidens rammeplaner regulerer? 

Det blir diskusjon om anbefalingene fra rammeplanutvalget og rammeplanenes fremtidige betydning for lærerutdanningene. Deltakere kan stille spørsmål og gi kommentarer i chatten.

Seminaret er gratis og vil foregå på Zoom. Meld deg på for å få lenke til kurset.

Mer om arbeidet med mer overordnet styring av lærerutdanningene

Å gjøre styringen av lærerutdanningene mer overordnet er politikk både regjeringen Solberg og regjeringen Støre er enige om. Mindre styring gjennom rammeplaner er nedfelt i regjeringen Solbergs strategi Lærerutdanning 2025. Nasjonal strategi for samarbeid og kvalitet i lærerutdanningene og Melding til Stortinget 19 (2021–2021) Styringsmeldingen. Regjeringen Støre har i Hurdalsplattformen (2021) knyttet arbeidet til en tillitsreform for universitets- og høgskolesektoren. Departementet har planlagt en prosess i flere faser:

Fase 1
Det hurtigarbeidende rammeplanutvalget har sett på hvordan eksisterende rammeplaner i første omgang kan forenkles ved å fjerne det som oppleves som hindre for kvalitet i utdanningene. I denne fasen skal det ikke gjøres større, substansielle endringer i utdanningene. Arbeidet skal avsluttes våren 2023 og endringsforslagene vil bli sendt på høring.

Fase 2
Departementet vurderer i neste omgang å igangsette et arbeid for å utrede hva det vil si å styre lærerutdanningene mer overordnet. Et slikt arbeid må bygge på kunnskapsgrunnlaget fra blant annet pågående evaluering av grunnskolelærerutdanningene og arbeidet med stortingsmelding om profesjonsutdanningene. Begge disse arbeidene ferdigstilles i 2024.