Lesing i det digitale klasserommet

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 03. mai kl. 13:00 - 16:00

Digitalt via Zoom

Pris

250,- (Medlem)

500,- (ikke-medlem)

150,- (Student)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
E-post: [email protected]
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Nils Winther Lorange
E-post: [email protected]
Telefon: 94866481

Kurset gir innsikt i ny og praksisnær forskning på digital lesing. Det er også en målsetning at kurset skal bidra til refleksjon over egen digital profesjonskunnskap, og få et bevisst og kritisk forhold til de mulighetene og utfordringene det digitale klasserommet gir.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Stadig mer av elevenes lesing foregår på skjerm, hva har det å si for elevenes læring? Lærer de mer? Lærer de mindre? Lærer de noe annet? Er lesestrategier utviklet for lesing på papir velegnet når elevene oftere og oftere leser digitale og multimediale tekster, eller forutsetter lesing i det digitale klasserommet nye lesestrategier? Hvordan mestrer elever som allerede strever med tradisjonelle former for lesing den digitale lesekonteksten? Hva slags kunnskap og kompetanse trenger lærere for å drive god og effektiv leseopplæring i det digitale klasserommet.

I dette kurset vil Anmarkrud forsøke å gi gode og forskningsbaserte svar på disse spørsmålene, samt gi eksempler på konkrete pedagogiske tiltak som kan hjelpe lærere til å utnytte de nye mulighetene det digitale klasserommet gir for elevenes tekstbaserte læring.
Kurset er spesielt relevant for lærere på mellom- og ungdomstrinnet.

Kursets målsetting:

Gjennom dette kurset får du innsikt i ny og praksisnær forskning på digital lesing. Det er også en målsetning at kurset skal bidra til refleksjon over egen digital profesjonskunnskap, og få et bevisst og kritisk forhold til de mulighetene og utfordringene det digitale klasserommet gir.

Innhold og arbeidsmåter:

• Forelesninger
• Gruppediskusjoner

Presentasjon av kursholder:

Øistein Anmarkrud er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, og professor II ved Høyskolen Kristiania. Han er også visedirektør for Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (https://www.uv.uio.no/spedaims/). Anmarkrud har i sin forskning vært særlig opptatt av hvordan elever utvikler god leseforståelse og hvordan lærere gjennom sin undervisning kan bidra til utvikling av dette.

 

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.