Fagfornyelsen. Konsekvenser for matematikkundervisningen

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 16. okt. kl. 09:00 - 15:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

750,- (Medlem)

1 800,- (Ikke-medlem)

500,- (Steudent/pensjonist)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Dybdelæring og økt fokus på utvikling av forståelse i matematikk er sentrale punkter i fagfornyelsen. Hva det innebærer at elevene oppnår en dyp forståelse av kunnskap i matematikk?

Det er fortsatt ledige plasser.

Bindende påmeldingsfrist: 25. september.

Er det tilstrekkelig å kutte i fagstoffet i matematikk og la elevene arbeide over en lengre periode med færre utvalgte matematiske emner? Kan det i tilfelle komme i konflikt med en oppfatning om at dybdekunnskap i matematikk kjennetegnes av at elevene klarer å se sammenhenger mellom flere matematiske emner?

Kursets innhold
Definere, reflektere og konkretisere begrepet dybdelæring og se begrepet i lys av kjerneelementenes praktiske konsekvens i klasserommet i tilknytning til ulike matematikkfaglige emner. Et annet viktig element vil være spørsmål rundt vurdering. Hvordan vurderer lærer og elevene selv sin dybdelæring? Kurset kommer til å rette oppmerksomheten på at nye tilnærminger i undervisningen utfordrer gamle måter å vurdere elevenes læring i matematikk.

Om kursholder
Mona Røsseland er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Høgskulen påVestlandet, avd. Bergen. Mona har bakgrunn som lærer i grunnskolen, lærebokforfatter og veileder og kursholder i matematikkundervisning. Hun er i ferd med å avslutte en doktorgrad i matematikkundervisning fra Universitetet i Agder. Hennes forskning er blant annet knyttet til elevers oppfattelse av egen matematikklæring og læreres profesjonelle utvikling innen matematikkundervisning.

 

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.