Klimaseminaret 2017

Faglig ansvarlig

Bjørg Johanna Sundøy
E-post: [email protected]

Meld deg på årets viktigste klimaseminar og vær med å påvirke fagfornyelsen! Du vil få spennende presentasjoner av hvordan skoler driver god og motiverende klimaundervisning.  Seminaret er gratis og åpent for alle.

Målgruppe: Lærere 1-10 og videregående skole samt andre interesserte.

Seminaret er gratis.

Velkommen til Klimaseminaret 2017! Meld deg på og få de siste klimaoppdateringene og innsikt i hvor langt vi egentlig har kommet i det grønne skiftet. Du vil også få spennende presentasjoner av hvordan skoler driver god og motiverende klimaundervisning. Denne høsten bør hele skolenorge engasjere seg i prosessen med å lage et nytt læreplanverk. På klimaseminaret spør vi hvordan bærekraftig utvikling, som er ett av de tre prioriterte temaene i fagfornyelsen, bør få sin plass i de 14 nye læreplanene som utarbeides. Hvordan kan vi jobbe for å styrke arbeidet med utdanning for bærekraftig utvikling?

Husk også å søke Utdanningsforbundets klimapris 2017 som deles ut under seminaret. Mer info om prisen her.

Fra programmet:

• Åpning v/ Steffen  Handal
  • Klimaendringene: Hva skjer, hvorfor, og hva skal til for å snu?
    Bjørn H. Samset, forskningsdirektør, Cicero
  • Fagfornyelsen og bærekraftig utvikling: Om oppdraget og prosessen framover, Dag Johannes Sunde, Utdanningsdirektoratet
  • Bærekraftig utvikling og fagfornyelsen sett fra lærerutdanningen, Astrid Sinnes, NMBU
  • Framtidspiloten – motiverende klimaundervisning. Julie Ane Ø. Borge, rådgiver, RAFTO og Siren Dedekam Lund, Nordahl Grieg videregående skole
  • Globala Gymnasiet: Slik jobber vi tverrfaglig med bærekraftig utvikling. Video med Lotta Jankell og Karolina Sandahl, Globala Gymnasiet
  • Bærekraftig undervisning i praksis, Eldri Scheie, Naturfagsenteret
  • Panelsamtale om fagfornyelsen og bærekraftig utvikling.
    Moderator: Anne Karin Sæther
  • Utdeling av Utdanningsforbundets klimapris 2017
  • Hvordan går det med det grønne skiftet? Jens Ulltveit-Moe, konsernsjef i Umoe og styreleder i Cicero Senter for klimaforskning