UTSETTES. Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 12. jan. kl. 17:00 - 19:00
Påmeldingsfrist

12.01.2021

Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Dette seminaret må dessverre utsettes pga. nye koronarestriksjoner. Vi kommer tilbake med ny dato så snart dette er avtalt.

 

Utdanningsforbundet inviterer til seminar (kl.17.00-19.00) for å diskutere og drøfte funn og analyser i rapporten «Fagfornyelsens læreplanverk – Politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold»

Rapporten stiller spørsmål om statens makt blir usynliggjort fordi det skapes inntrykk av medvirkning der premissene allerede er satt. Rapporten peker videre på at fagfornyelsen rommer mange spenninger, dilemmaer og forhold som kan oppleves som uklare og tvetydige.

Rapporten peker også på at «LK20 på mange områder skaper et tolkningsrom som stiller store krav til profesjonsfellesskapets evne og mulighet til faglig refleksjon»

Noen eksempler på dette er:

  • Lærernes dømmekraft og profesjonelle skjønn framheves, men kan dette undergraves av de mange normative og forpliktende føringene som også finnes i overordnet del for hva skolen skal gjøre?
  • Fagfornyelsen skal styrke sammenhengene i og mellom fag. Er dette forenlig med en ytterlig styrking av skolefagene og at det skal legges større vekt på faglig kompetanse?
  • Forskerne mener det er uklart hvordan de tverrfaglige temaene skal tolkes og iverksettes når de skal bidra til forståelse på tvers av fag. Samtidig blir målene for opplæringen uttrykt i kompetansemål i enkeltfag.
  • Det er uklart hvor skillet mellom den forskriftsfestede læreplanen og det veiledende støttemateriellet går. Rapporten peker på at støttemateriellet kan etablere grenser for det profesjonelle handlingsrommet når læreplanen skal innføres.

Det er slike problemstillinger Utdanningsforbundet ønsker å løfte fram på dette seminaret.

Deltakere på seminaret er:
Berit, Karseth, professor ved institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo, og prosjektleder for evalueringen
Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet
Ingunn Folgerø, leder av Lærerprofesjonens etiske råd
Tommy Lykke Nordahl, lærer ved Kjeller skole og Alexander Fjellestad, lærer ved Kjeller skole og hovedtillitsvalgt

Program
Innledning ved Berit Karseth, professor ved Institutt for pedagogikk,
Kommentar ved leder av Utdanningsforbundet Steffen Handal,
Samtale mellom Berit Karseth, Steffen Handal, Ingunn Folgerø, rektor ved Bryne vidaregåande skule og leder av Lærerprofesjonens etiske råd , Tommy Lykke Nordahl, lærer ved Kjeller skole og Alexander Fjellestad, lærer ved Kjeller skole og hovedtillitsvalgt

Møteleder: Einar Ove Standal, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet.

 

Seminaret blir streamet, det er gratis og åpent for alle. Velkommen!