Frokostseminar om skolemat

feb

Oslo

28.02.2019 08:00:00 28.02.2019 08:00:00 Europe/Oslo Frokostseminar om skolemat Spørsmålet om skolemat er igjen et svært aktuelt tema. Utdanningsforbundet inviterer til en samtale med skolefolk, politikere og forskere for å se på erfaringer og utfordringer. Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Spørsmålet om skolemat er igjen et svært aktuelt tema. SV har lenge hatt det som kampsak. Saken fikk ny aktualitet i fjor høst da Arbeiderpartiet lanserte en forsøksordning med skolemat som et spleiselag mellom stat, kommuner og foreldre. Uavhengig av politisk ståsted er det stor enighet om at mat og måltider er en grunnleggende faktor for å fremme konsentrasjon og læring, og at skolemåltidet kan være en god arena for å styrke det sosiale fellesskapet. Mange andre land har hatt et varmt skolemåltid i mange år. Er dette en tradisjon vi også bør innføre, eller skal vi bruke pengene det vil koste på andre tiltak?

Spørsmål vi vil stille i vårt frokostseminar er:

• Hvordan skal et tilbud om skolemat organiseres?
  • Er det statens eller foreldrenes ansvar at barna er mette og har et helsefremmende kosthold?
  • Er det rimelig at foreldrene deler på kostnadene siden det koster penger å lage matpakke hjemme?
  • Bør skolene selv bestemme hva de vil legge i «skolemåltid», eller trenger vi nasjonale retningslinjer for å sikre lik praksis?
  • Hvilken kompetanse trengs for å tilrettelegge for helsefremmende skolemåltid?

Frokost serveres fra kl 08.00
Programmet starter kl 08.15 og avsluttes senest kl 09.45

Åpning ved leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

Innlegg fra Knut-Inge Klepp, divisjonsdirektør ved Folkehelseinstituttet. Hva sier forskningen om betydningen av et skolemåltid?

Konkrete erfaringer fra to forskjellige skoler: Inga-May Grimsrud, rektor ved Hovedgården ungdomsskole i Asker kommune, og Elisabeth Asplund, rektor ved Skjønhaug skole i Trøgstad. De deler erfaringer om tilbudet med skolemåltid på sine skoler

Panelsamtale med Jonas Gahr Støre (Ap), Mathilde Tybring-Gjedde (H) og Roy Steffensen (FrP).

Mulighet for spørsmål fra salen. Slutt senest 09.45.

Tips ved påmelding: Bruk "Manuell utfylling" dersom du ikke er logget inn på Utdanningsforbundets nettside.

Seminaret blir streamet både på udf.no og på Facebook.

Kart og adresse

Lærernes hus