Skolelederkonferansen 2018

Bergen, Hordaland

Frist: 21.09.2018

Påmelding
22.10.2018 10:00:00 23.10.2018 16:00:00 Europe/Oslo Skolelederkonferansen 2018 Programmet byr på dyktige forelesere som tar for seg dagsaktuelle og praksisnære utfordringer som skoleledere møter i sitt daglige arbeid. Temaer som tillitsbasert ledelse, mellomlederrollen, oppdateringer på fagfornyelsen og folkehelse og livsmestring er på programmet. Nedre Ole Bulls Plass 4, 5012 BERGEN

Velkommen til Utdanningsforbundets skolelederkonferanse i Bergen

Konferansen vil ta for seg dagsaktuelle og praksisnære utfordringer som skoleledere møter i sitt daglig arbeid.

Temaer som tillitsbasert ledelse, mellomlederrollen, oppdateringer på fagfornyelsen og folkehelse og livsmestring er på programmet. Vi ser også på ytringsfrihet i lys av demokrati og medborgerskap og hverdagsjuss og «Opplæringsloven kapittel 9A» med case.

Disse kommer: Steffen Handal, Silvija Seres, Jan Tore Sanner, Bård Kuvaas, Sølvi Lillejord, Anine Kierulf, Simon Malkenes, Trond Welstad med flere. Det hele avsluttes med Mr Tourette Unplugged: Pelle Sandstrak!
Meld deg på allerede nå og sikre deg plass!

Vi legger opp til et uformelt treff på by’n søndag kveld for de som ankommer da, dessuten er det mulig å delta på en felles middag den 22. oktober på det nyoppussede Hotel Norge.

Fra programmet:

DAG 1: mandag 22. oktober, 10.00 – 17.00

• Jan Tore Sanner og Steffen Handal, innlegg og  panelsamtale om skoleledelse
  • Mellomlederrollen, Sølvi Lillejord, direktør, Kunnskapssenter for utdanning
  • Tar du sjansen på tillit?  Om tillitsbasert ledelse, Bård Kuvaas, Professor, BI
  • Parallellsesjon/workshop  om mellomlederrollen, ved  Sølvi Lillejord og Stine Jeppesen, assisterende rektor, Blindern videregående skole
  • Parallellsesjon /workshop om tillitsbasert ledelse i praksis, Bård Kuvaas, Professor, BI
  • Nyheter om Fagfornyelsen,  Liedutvalget og ny yrkesfagstruktur, v/ John Arve Eide, fylkesdirektør for videregående opplæring i Akershus m fl
  • Fremtidens ferdigheter – Silvija Seres, teknolog og investor  tar en titt i glasskula! Fremtiden endres på en eksponentiell måte, og krever et nytt sett med ferdigheter, både på den faglige og den instrumentelle arenaen. Vi må lære både unge og gamle om teknologi på tvers av mange felter, men det er enda viktigere å lære dem å lære, med en kritisk entusiasme for fremtiden.
  • Middag på hotellet for de som ønsker

DAG 2: 23.oktober: 09.00 – 15.00

• Introduksjon om  dagens program om ytringsfrihet, juss, livsmestring og folkehelse
  • Ytringsfriheten i skolen i lys av demokrati og medborgerskap, Anine Kierulf
  • Hvorfor ble et varsel om inntakssystemet til en sak om ytringsfrihet? Simon Malkenes
  • Med blikk på jussen –Hva er skolens prosjekt i dag, og hva var egentlig formålet med §9A i loven?
  • Når det overordnede målet og mandat for skolen og medmenneskeligheten kommer i skyggen av loven og paragrafene. Trond Welstad
  • Panelsamtale med Simon Malkenes, A Kierulf og Tormod Korpås. Moderator Anne Karin Sæther
  • Parallellsesjoner:
    - Workshop med case, med særlig henblikk på §9A, Trond Welstad
    - Ledelsesutfordringer i videregående skole
    - Ledelsesutfordringer grunnskole
  • «Læring for livet» - folkehelse og livsmestring i praksis: Jon Espen Palm, rektor, Kjøsterud Ungdomsskole
  • Mr Tourette Unplugged, Pelle Sandstrak. Pelle Sandstrak har vokst opp med Tourettes syndrom og snakker  om hva som egentlig er normalt. I sitt foredrag vrir han på begrepet normalitet og får oss til å innse at det å være «helt normal» egentlig er en ganske farlig tilstand. Han mener at livet er en berg og dalbane. Han viser oss det såkalte perfekte livet og funderer over vårt behov av alltid å måtte ha det «såååå bra».

Priser:

Konferanseavgift: kr. 2.800 (medlemmer i Utdanningsforbundet) og kr. 3.600 (andre)

Middag på hotellet 22. oktober kl. 19.00: kr. 600,-

Overnatting i enkeltrom pr. natt: kr. 2.090,-

Vi sender faktura for konferanseavgift og middag. Overnatting betales direkte til hotellet ved ankomst/avreise.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kart og adresse

Hotel Norge By Scandic
Nedre Ole Bulls Plass 4
5012 BERGEN