Skolefravær og skoleledelse

Oslo

Frist: 13.11.2019

Påmelding
11.12.2019 10:00:00 11.12.2019 10:00:00 Europe/Oslo Skolefravær og skoleledelse Kurset har til hensikt å gi skoleledere økt kunnskap om skolefravær samt gi kjennskap til en effektiv modell for oppfølging av skolefravær. Bekymringsfullt og alvorlig skolefravær vil defineres og kursdeltakerne vil få et innblikk i fenomenets omfang og konsekvenser sett ut fra et samfunnspolitisk perspektiv. Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Målgruppe: Skoleledere i grunnskolen
Bindende påmeldingsfrist: 13. november

Modellen er i bruk på Vollebekk skole i Oslo som kaller seg "nærværsskole" og kursdeltakerne vil få kjennskap til hvilke grep man enkelt kan ta for å oppnå høyere tilstedeværelse i grunnskolen.

Kursholder vil innledningsvis gi en teoretisk innføring i temaet gjennom å se nærmere på begreper, historikk og ulike forståelsemodeller. Bekymringsfullt og alvorlig skolefravær vil defineres og kursdeltakerne vil få et innblikk i fenomenets omfang og konsekvenser sett ut fra et samfunnspolitisk perspektiv.

Kursholder vil deretter gi en grundig innføring i nærværs-modellen som i hovedtrekk dekker; forebygging, fraværsføring, fraværsoversikt og fraværsoppfølging.

I denne delen av kurset vil implementering og kompetanseheving i personalgruppa løftes tematiseres. Skole-hjem-samarbeid vil bli berørt så vel som samarbeid mellom skole og øvrig hjelpeapparat. Med seg fra kurset vil kursdeltaker ha med seg en rekke konkrete arbeidsverktøy til bruk i praksisfeltet.

Om kursholder:
Silje Hrafa Tjersland: Barnevernspedagog, 2014 – 2017 prosjektkoordinator i Ungdomslos, Frogn kommune. Engasjert i Pøbelprosjektet. Arbeider for tiden med å utvikle et treningsprogram for sosiale og emosjonelle ferdigheter til bruk i grunnskolen (1-10).
I dag sosialfaglig rådgiver på Vollebekk skole i Oslo.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kart og adresse

Lærernes hus