Med Peer Gynt i klasserommet

aug

Nord-Fron, Oppland

Frist: 10.07.2018

08.08.2018 18:00:00 09.08.2018 18:00:00 Europe/Oslo Med Peer Gynt i klasserommet «Hva er det å være seg selv?» Ibsen har gitt oss mange spørsmål det er viktig å reflektere over, og har med rette en viktig posisjon i norsk skole. Kanskje er Ibsens spørsmål enda mer aktuelle for skolen i dag, siden svarene vi søker ikke lenger har to streker under seg? Rustvegen 81, 2640 VINSTRA

I samarbeid med Peer Gynt AS inviterer vi til todagers kurs, som har som mål å bli bedre kjent med Ibsens klassiker Peer Gynt, og dermed gi konkrete måter å engasjere elevene i viktige temaer.

Målgruppe: Lærere i ungdomsskole og videregående skole og for lærere i voksenopplæringen. Kurset er særlig nyttig for norsklærere, men har stor relevans for alle humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.

Bindende påmeldingsfrist: 30. mai

PROGRAM

Onsdag 8. august
Kl. 18.00  Velkommen til Gålå og Peer Gynt-kurset – en introduksjon til kurset og forestillingen. Vi møtes i eget lokale, der vi får billetter til forestillingen.

Kl. 19.30  Henrik Ibsens Peer Gynt, i regi av Sigrid Reibo med bl.a. Jakob Oftebro og Nils Ole Oftebro i hovedrollene

Torsdag 9. august:
Kl. 08.30  Peer Gynt - i kortversjon Dokumentaren «Hemmeligheten om Peer Gynt» ble produsert av NRK i anledning 150 årsjubileet i fjor. Som en forlengelse av denne, laget NRK Skole et resyme av de fem aktene i Peer Gynt. Vicky Schaubert fra NRK gir oss en kort presentasjon av prosjektet.

PARALLELLE SESJONER (kl. 09.00–12.00) Metodikk for å undervise i Peer Gynt i klasserommet. Workshopene er praktisk rettet.

NB! Det er kun plass på workshop 1 Peer Gynt på den digitale scene.

Workshop 1. Peer Gynt - på den digitale scenen
Om ikke lenge lanseres «Peer Gynt» som dataspill, med spesiell tilrettelegging for bruk i skolen. Spillentusiast og Stipendiat i IKT og læring ved NTNU, Magnus Sandberg gir oss veiledning i hvordan vi kan benytte dette og andre spill i undervisningen.

Workshop 2. Peer Gynt - dramatisering i klasserommet. DENNE WORKSHOPEN ER FULLTEGNET!
Praktisk veiledning i hvordan en scene fra Peer Gynt, enkelt kan settes opp i en klasse. Forberedelser og gjennomføring, som lett kan brukes også til andre skuespill.

Kl. 12.00  Enkel lunsj på hotellet

Kl. 12.50  Buss til Gålå

Kl. 13.30  Vandring verdivegen – en vandring i et ytre og et indre landskap. Filosofisk vandring med Ibsens dilemmaer og møte med Peer Gynt Oppmøte ved stabburstrappa – for en 5 km. lang vandring.

15.30  Oppsummering og inspirasjon til videre arbeid.

Ferdig kl. 15.50

Om foreleserne
Magnus Sandberg, spillentusiast og stipendiat i IKT og læring ved NTNU. Magnus har bakgrunn som lærer i historie, norsk og samfunnsfag i både ungdomsskole og videregående skole. Her har han benyttet spill som metode i undervisningen. Han har utviklet veiledningsmateriell for bruk av spill i skolen for Medietilsynet og senter for IKT i utdanningen, og blir ofte benyttet som foredragsholder for temaet. Magnus er rådgiver i utviklingen av Peer Gynt-spillet, og vil forske på spillet i sin doktorgradsavhandling.

Anne Bryhn, koreograf og pedagog med utdanning fra Statens Balletthøgskole (KhiO) og Høgskolen i Oslo, Institutt for estetiske fag, Drama og teaterkommunikasjonslinjen. Anne er fast ansatt ved HiOA, fak. TKD, inst.for Est.fag, Drama og Teater Kommunikasjon hvor hun er faglig ansvarlig for grunnfaget og teater i undervsningen (TiU) Hun underviser også på studiene Maskespill, Fortellerkunst, TiU, Regi, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og master.

Vicky Schaubert har mange års erfaring som journalist i NRK, og jobber for tiden i NRK Skole med fagansvar for norskfaget. Hun har studier i norsk og litteraturvitenskap fra Universitetet i Tromsø og Oslo.

Kontaktperson hos Peer Gynt as May Brit Støve May.brit@peergynt.no Tlf. 971 83 704

Prisen inkluderer
Introduksjon og foredrag, helaftens forestilling Peer Gynt ved Gålåvatnet, Verdivegen – filosofisk vandring med dilemmaer, enkel lunsj (torsdag), busstransport fra møtested til start Verdivegen.

Overnatting
Frist for å få plass gjennom kurset på Peer Gynt Hotel og spiseri var 30. mai. Der er det nå fulltegnet. Kursdeltakere som melder seg på nå må selv ordne overnatting.

Sjekk ut https://peergynt.no/overnatting/

Praktisk informasjon
Peer Gynt-forestillingen er utendørs, så ta med godt med klær. Verdivegen går på Gålå, ca 5 km i lett terreng. Ta med gode sko.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

I samarbeid med

Peer Gynt as