Nye lesepraksiser i barnehagen – fra disiplinering til frigjøring

okt

Frist: 27.09.2018

Påmelding
30.10.2018 10:00:00 30.10.2018 16:00:00 Europe/Oslo Nye lesepraksiser i barnehagen – fra disiplinering til frigjøring Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Bindendepåmeldingsfrist: 27. september

Lesing som svar på implementering av Kommunikasjon, språk og tekst, i Rammeplanen? Målet med kurset er å gi deltakerne ny forståelse for høytlesningens betydning for alle barn i barnehagen. Kurset vil gi perspektiver og praktiske eksempler på hvordan barnehagelærere kan arbeide for å utvikle høytlesning.

-  Hvorfor er høytlesning så viktig i barnehagen?
-  Hva er bra for barn å lese?
-  Hvordan kan vi endre lesepraksiser?
-  Høytlesning – et profesjonsansvar
-  Lesing i barnehagen – et bidrag til danning og demokrati?

Om kursholderne
Trine Solstader førsteamanuensis i språkfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i barns språk og litteratur i barnehagelærerutdanningen, og har skrevet flere bøker og artikler om høytlesning i barnehagen og om barns møte med bildebøker.

Turid Thorsby Jansener tidligere førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har
undervist i barnehagepedagogikk i barnehagelærerutdanningen, og har bidratt i flere bøker om barnehageutvikling og barnehagelærernes rolle. Hun arbeider fortsatt med oppdrag i barnehagesektoren.

Anne Marie Øineser universitetslektor i språkfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i barns språk og litteratur i barnehagelærerutdanningen, og er opptatt blant annet av barnehagelærernes arbeid med flerspråklige og barnelitteratur i barnehagen.

Mari Pettersvolder førsteamanuensis i sosiologi ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser på masterstudiet i pedagogikk, og har skrevet bøker og artikler om forholdet mellom politikk og praksis og om vilkår for å realisere demokratiske verdier i barnehagen.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kart og adresse

Lærernes Hus