Estetisk visuell kompetanse

Oslo

Frist: 18.09.2018

Påmelding
16.10.2018 10:00:00 16.10.2018 16:00:00 Europe/Oslo Estetisk visuell kompetanse Dette kurset tar opp hvordan kunsten kan nå ut til barna, om hvordan vi kan skape skap en generasjon kreative barn, samt gi barna et konkret verktøy til å uttrykke seg. Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Bindende påmeldingsfrist: 18. september

Kunsten overtar der ordene ikke strekker til for barna, samtidig som kunsten inviterer til sosialt samspill over bordet og en unik følelse av mestring og utrykk sin signatur, og fokus på at ikke noe er rett eller galt.

Program:
Foredrag om kunst til barna: bakgrunn, barnekunstens historie, kunsten som verktøy i møte med barn, lynkurs i kunsthistorien som knagg til å lære barna om kunst, kort om barns tegneutvikling.

Presentasjon av 10-15 ulike konkrete eksempler gjort på skoler, barnehager mm som kan adopteres lett ifht lavterskel, kunnskap og rimelige materialer.

Visning av 3 inspirasjonsfilmer

Gjennomgang av morsomme oppvarmingsøvelser før man lager «kunst» med barna/lure den kreative hjernehalvdelen.

3 stasjoner og workshop

Prøve ut to ulike lekne, lavterskel kunst-yogaprogrammer med oppgaver og meditasjoner/visualisering som vi lager kunst av etterpå.

Kursholder:
Kursholder er Mette Dybwad Torstensen er utdannet kunstner fra Mølla Kunstskole og Asker Kunstskole, og Cand. Philol i kunsthistorie fra India, Roma og Oslo, og har jobbet med kunstformidling på Slottet, Høstutstillingen, som frilanser og bygget opp magasinet KUNST. Hun har utgitt boken «Kunstmagi» som kom høsten 2016, er mye brukt foredragsholder for både barn og voksne og faglig ansvarlig for Sjøholmen barnekunstsenter i Sandvika.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kart og adresse

Lærernes Hus
Osterhaus' gate 4 A

Estetisk visuell kompetanse i barnehager og på småskoletrinnet