Tegn når du underviser, veileder eller leder prosesser KURSET ER FULLTEGNET.

- lær visuell fasilitering

apr

Oslo

11.04.2018 10:00:00 11.04.2018 16:00:00 Europe/Oslo Tegn når du underviser, veileder eller leder prosesser KURSET ER FULLTEGNET. Visuell fasilitering er en internasjonal anerkjent metode som helt overordnet er håndtegnede presentasjoner som kombinerer ord og bilder. Helt enkle tegneteknikker gir deg som pedagog, lærer og leder et lettilgjengelig og praktisk verktøy som gjør det lettere å kommunisere på tvers av faglig nivå, kultur og språk. Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Målgruppe: Kurset er relevant for barnehagelærere, styrere, lærere, skoleledere og rådgivere. Alle kan lære å tegne. Du trenger ikke forkunnskaper om tegning for å delta på kurset.

Bindende påmeldingsfrist: 14. mars 2018

Antall deltakere: 25 - kurset er fulltegnet! Ønsker du å stå på venteliste, så send en e-post til briada@udf.no

Savner du å kunne tegne når du underviser? Kunne du ønske at du raskt kunne forklare noe ved å tegne? Det kan være til barnet som kommer i konflikt med andre barn i barnehagen, eleven som har vanskelig med å forstå fag, jenta eller gutten med ADHD som har bruk for å se hvordan skoledagen forløper, eleven med fremmedspråk eller til foreldresamtalen for å illustrere utvikling og eventuelle problemstillinger.

Visuell fasilitering er en internasjonal anerkjent metode som helt overordnet er håndtegnede presentasjoner som kombinerer ord og bilder. Det er både et prosessledelses- og et kommunikasjonsverktøy som er særlig velegnet i læreprosesser. Det er også et effektivt verktøy på interne møter og planleggingsdager hvor det er bruk for å skape struktur og gi overblikk.

Innhold

Du vil bli introdusert til visuell fasilitering som metode og bruksmuligheter. Du vil lære basis tegneteknikker og få viten om hvordan du bruker grafiske elementer. Du vil etablere ditt eget relevante ikonbibliotek, og du får en rekke visuelle guidelines til å tegne på stort format som flipover, whiteboard og tavle. Du vil også lære hvordan du utvikler og bruker visuelle templates og vi vil gjennomgå relevante digitale verktøy.

• Introduksjon til grafisk fasilitering: Teori og praktisk bruk av metoden
  • Basis tegneteknikker: Hvordan tegne helt enkle former og figurer?
  • 7 basis elementer: De sju elementer som brukes i visuell fasilitering
  • Utvikling av ikonbibliotek(10 stk): Du tegner og øver deg i å tegne 10 relevante ikoner
  • Hvordan utvikle og tegne relevante templates
  • Gjennomgang av digtale verktøy: Programmer og apps som gjør det lettere å inkludere visuelle elementer i læreprosesser.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kursholder

Annette Haugen er fasilitator og grafisk fasilitator og utdannet i Danmark, og en erfaren underviser i begge metoder. Hun har flere års erfaring med prosessfasilitering og avvikling av brukerinvolverende seminarer og workshops. Les mer om VISFAS på www.grafiskfasilitering.no

Annette Haugen

Kart og adresse