Med Peer Gynt i klasserommet

aug

Nord-Fron, Oppland

Påmelding
09.08.2017 18:00:00 10.08.2017 16:00:00 Europe/Oslo Med Peer Gynt i klasserommet Hvordan gjøre Peer Gynt relevant for barn og unge? Det blir workshops om bruk av spillpedagogikk i klasserommet og om hvordan bruke fortelling som metode i møtet med Peer Gynt. Det blir filosofisk vandring langs Verdivegen – og vi skal se forestillingen ved Gålåvatnet. 2640 VINSTRA

Målgruppe: Lærere i ungdomsskole og videregående skole. Kurset er særlig nyttig for norsklærere, men har stor relevans for alle humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.

Bindende påmeldingsfrist: 22. juni

Velkommen til kurs om Peer Gynt for lærere. I samarbeid med Peer Gynt as inviterer vi til spennede dager på Gålå.

Vi skal dykke ned i Ibsens tekster og se på hvordan vi kan formidle Peer Gynt til barn og unge. Du kan velge mellom en workshop om bruk av spillpedagogikk i klasserommet eller en workshop om hvordan bruke foretelling som metode i møtet med Peer Gynt. Det blir filosofisk vandring langs Verdivegen med Ibsens dilemmaer – og vi skal se forestillingen ved Gålåvatnet.

Onsdag 9. august
13.30 Peer lyg, improforestilling om Peer Gynt med det Andre Teateret
16.00 Solveigs andre sang – en uvanlig teaterforestilling og en unik, visuell lytteopplevelse
(disse forestillingene er tilleggsopplevelser for de som vil, inkludert i prisen)

18.00 Velkommen til Gålå og Peer Gynt-kurset – en introduksjon til kurset og forestillingen.
19.30 Henrik Ibsens Peer Gynt, i regi av Sigrid Reibo med bl.a. Jakob Oftebro og Nils Ole Oftebro i hovedrollene

Torsdag 10. august:
PARALLELLE SESJONER (kl. 09.00–12.30)
1) Workshop – Spill i skolen – hvorfor og hvordan?
Magnus Sandberg, NTNU
2) Fra støvete tekst til levende fortelling
Øystein Vestre gir oss fortelling som metode i møte med Peer Gynt

13.00 Vandring verdivegen – en vandring i et ytre og et indre landskap. Filosofisk vandring med Ibsens dilemmaer og møte med Peer Gynt
15.30 Oppsummering og inspirasjon til videre arbeid.

Ferdig kl. 16.00

Prisen inkluderer
Introduksjon og foredrag, helaftens forestilling Peer Gynt ved Gålåvatnet, Verdivegen – filosofisk vandring med dilemmaer, enkel lunsj (torsdag), busstransport fra møtested til start Verdivegen.

Overnatting og reise
Overnatting og reise må bestilles og betales av den enkelte deltaker.
Forslag til overnatting finner du her: peergynt.no/bo-og-reise/overnatting

Praktisk informasjon
Peer Gynt-forestillingen er utendørs, så ta med godt med klær. Verdivegen går på Gålå, ca 5 km i lett terreng. Ta med gode sko.

Om forelesere
Spillentusiast og Stipendiat i IKT og læring ved NTNU, Magnus Sandberg, har bakgrunn som lærer i historie, norsk og samfunnsfag i både ungdomsskole og videregående skole. Her har han benyttet spill som metode i undervisningen. Han har utviklet veiledningsmateriell for bruk av spill i skolen for Medietilsynet og senter for IKT i utdanningen, og blir ofte benyttet som foredragsholder for temaet. Magnus er rådgiver i utviklingen av Peer Gynt-spillet, og vil forske på spillet i sin doktorgradsavhandling.

Øystein Vestre arbeider både som historieforteller og dramapedagog, og jobber på
Høgskolen i Oslo og Akershus ved institutt for estetiske fag. Han har hatt ulike oppdrag,
både for offentlige og private institusjoner og foretak. Nevnes kan den kulturelle
skolesekken, ulike festivaler, NRK, TV2, bibliotek, skoler og museer. Han arbeider også
som innleser av lydbøker. Gode historier kan ikke fortelles for ofte, og Øystein gir deg
metodene som gjør historiene levende.

I samarbeid med

Peer Gynt as