Mobbing i barnehagen

okt

Bodø, Nordland

Påmelding
24.10.2017 10:00:00 24.10.2017 16:00:00 Europe/Oslo Mobbing i barnehagen Det viktigste arbeidet mot mobbing skjer i hver enkelt barnehage. Det handler om hvordan den enkelte voksne tolker, forstår og handler i forhold til barns atferd.  Hva er mobbing og hva er ikke? 8006 BODØ

Målgruppe: Styrere, barnehagelærere og andre med interesse for temaet.
Bindende påmeldingsfrist: 26. september

Det viktigste arbeidet mot mobbing skjer i hver enkelt barnehage. Det handler om hvordan den enkelte voksne tolker, forstår og handler i forhold til barns atferd. Tenker vi at barna i barnehagen er for små til å mobbe andre? Hva er det vi ser hvis vi ser etter, hva er det vi hører når vi hører etter? Hva er mobbing og hva er ikke?

Kurset vil gi økt kunnskap om mobbing i barnehagen basert på ny nasjonal og internasjonal forskning. Kursholderne vil fokusere på forebyggende tiltak i barnehagen med vekt på hvordan barnehagens ansatte, gjennom konkrete tiltak, kan legge til rette for forebyggende arbeid i barnehagen.

Om kursholderne:
Marianne Godtfredsen er utdannet førskolelærer og spesialpedagog. Godtfredsen er ansatt som fagleder i Pedagogisk støtteenhet for barnehager i Kristiansand kommune. Hun er medforfatter av boka «Egenledelse i lek og læring».

Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, familieterapeut og forfatter. Hun har skrevet bøkene; «De er jo bare barn» Om barnehagebarn og mobbing, «Hun sitter jo bare der!» og Det stille atferdsproblemet som omhandler innagerende adferdsproblematikk og Tydelige voksne når atferd utfordrer.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kart og adresse

Radisson Blu Hotel, Bodø