Kraftig smitteoppblomstring!

Våre lokale tillitsvalgte er viktige for ivaretakelse av barn, unge og ansatte i skoler og barnehager

Bærum er en av kommunene i Viken som nå opplever kraftig smitteoppblomstring. Utdanningsforbundet har flere ganger advart om konsekvensene av grønt nivå og nye karanteneregler ved skolestart. Både barn, unge og lærere er satt i en usikker situasjon som fører til bekymring. Johannes Bjørset Aagaard, fylkesleder I Utdanningsforbundet Viken skriver om bekymringen:
- En endring her vil selvfølgelig skape enda mere usikkerhet for et allerede hardt prøvet lærerkorps. Myndighetene har dessverre fremdeles ikke forstått at et godt pedagogisk tilbud til barn og unge også henger sammen med ivaretakelsen pedagogenes arbeidsmiljø.

Frustrert, men ikke overrasket (utdanningsforbundet.no)

Lokale tillitsvalgte er viktige

Bærum kommune besluttet mandag kveld å sette samtlige videregående skoler på gult nivå. Beslutningen kom etter møte med tillitsvalgte

Hever alle videregående skoler til gult nivå (budstikka.no)

Utdanningsforbundet Bærum ba på torsdag om en skjerping av tiltaksnivåene i skoler og barnehager, og lokallagets leder Bjørn Sigurd Hjetland uttalte seg i Budstikka mandag morgen:
– Vi hevet øyebrynene da det skulle være grønt nivå og ingen karantener fra skolestart. Det tok ikke lang tid før vi så at det gikk feil vei.

Maren (16) smittet av korona: – Burde innført gult nivå fra dag én (Budstikka.no)

Barn og unge pålegges et stort ansvar om tiltaksnivået ikke oppjusteres.
– Nå er det ungdommens ansvar å isolere seg, når de voksne ikke gjør noe. Barn og unge føler på det når de må stryke seg fra en fotballkamp eller står ansvarlig for at konfirmasjoner blir avlyst. Det påvirker barna og de blir stresset av det, sier Hjetland.

Lærerne er også under stort press på arbeidsplasser med mye smitte.
– De fleste lærere og ansatte er fullvaksinerte, men synes ikke at det er greit å vasse i smitte på arbeidsplassen. Smitte som de kan ta hjem til sine uvaksinerte barn, fortsetter Hjetland.

Pandemien er ikke over. Våre skoler og barnehager trenger ansvarlige voksne og gode lokale prosesser. Lytt til de tillitsvalgte.