Utdanningsforbundet Bergen oppfordrer NFF til å boikotte Qatar-VM neste år.

The Guardian har avslørt at siden starten av arbeidet med bygging av fotballanleggene i Qatar, har 6500 arbeidere omkommet på grunn av de harde arbeidsforholdene de er blitt utsatt for.

Da Qatar nettopp hadde fått tildelt VM i 2013, kunne den internasjonale fagbevegelsen, IFS, fortelle at de fryktet at flere arbeidere ville dø under byggingen av stadionanleggene enn det vil være spillere på banen under fotball-VM i Qatar i 2022. De dystre spådommene i 2013 var 4000 dødsfall. Nå er altså tallet på omkomne arbeidere passert 6500, og det er grunn til å tro at en stor andel er knyttet til forberedelsene til fotball-VM. Arbeidstakere fra land som Filippinene og Kenya ikke med i statistikken – og enda er det over ett og ett halvt år igjen til avspark. Det er liten tvil om at den menneskelige kostnaden er enorm. Vi hadde aldri akseptert at en like stor andel arbeidsinnvandrere i Norge ble sendt hjem i kiste.

Press, blant annet fra internasjonal fagbevegelse, har ført til noen endringer. I 2017 ble det for første gang etablert et ILO-kontor i Qatar. Myndighetene har også lovet å reformere ‘Kafalasystemet’, en ordning som gir en arbeidsgiver eller en arbeidsformidler råderett over arbeidsinnvandrernes opphold, liv og mobilitet. Presset har også tvunget Qatar til å signere et par arbeidsrelaterte menneskerettighetskonvensjoner, men landet har reservert seg mot konvensjonen som gir arbeiderne rett til å organisere seg. I realiteten er forholdene dessverre ikke blitt mye bedre, så presset må holdes oppe.

Selv verdens mest populære idrett er ikke verdt alle de tapte liv som er direkte forårsaket av arbeidernes elendige leve- og arbeidsforhold. Fagbevegelsen står for solidaritet med arbeidskamerater hvor enn de befinner seg. Rettferdighet må gå foran prestisje og profitt.

Utdanningsforbundet Bergen støtter derfor en norsk boikott av VM i Qatar, og vi oppfordrer Utdanningsforbundet sentralt og UNIO til å jobbe for det samme.

Utdanningsforbundet Bergen organiserer 8500 pedagoger fra hele utdanningssektoren

Vedtatt av styret i Utdanningsforbundet Bergen 11. mars 2021