Tariff 2021 grunnskole lokale forhandlinger i Bergen kommune

De lokale forhandlingene er nå gjennomført og Utdanningsforbundet Bergen har skrevet enighetsprotokoll med Bergen kommune.

Det ble i de sentrale forhandlingene avsatt en pott på 1% til lokale forhandlinger.

Det har vært viktig for Utdanningsforbundet Bergen i disse forhandlingene å videreutvikle lokal stige og da særlig på 16-årstrinnene, en ytterligere lønnsmessig annerkjennelse av kontaktlærernes funksjon i skolen og at disse forhandlingene ikke skulle medvirke til ytterligere mindrelønnsutvikling for lærergruppene. Vi mener at de viktigste prioriteringene våre er innfridd med det resultatet vi har fått.

For de fleste av våre medlemsgrupper er det videreutviklet eller etablert nye lokale stiger i Bergen kommune. Da det tidligere er oppstått noen utilsiktede skjevheter og noen av ulike årsaker har lagt høyere fra før, kan tilleggene som er gitt variere noe. Den enkelte blir altså innplassert minst på lokal stige med nye nivåer fra 01.10.21.

Ny lokal stige for lærergruppene finner du under Lokale lønnsforhold for lærergruppene og skoleledere i Bergen kommune.

I tillegg til etablering av nye nivåer på lokal stige, er:

• Det lokale kontaktlærertillegget økt med kr. 1000,- til kr. 16000,-
  • Det lokale tillegget til morsmålslærere som arbeider på flere skoler økt med kr. 500,- til kr. 1000,- for hver skole de arbeider på utover en skole
  • Lokal stige for morsmålslærere m 3-årig høgskoleutdanning kr. 1500,- høyere på lærerstigen og kr.2000,- høyere på de andre stigene.
  • Det lokale oppfølgingstillegget til lærere på Nygård skole økt med kr. 4000,- til kr. 16000,-
  • Det etablert oppfølgingstillegg ved Bergen voksenopplæring på kr. 16000,-
  • Kompetansetilleggene for 30 stp og 60 stp på henholdsvis kr. 11000,- og kr. 22000,- videreført.

Bergen kommune vil effektuere tilleggene gitt i de lokale forhandlingene og etterregulere fra 1. oktober i desemberlønnskjøringen, og det kan være klokt å sjekke lønnslippen i desember og se om effektueringen stemmer med resultatet etter det lokale oppgjøret.

Som kjent er lederstillingene i grunnskolen i Bergen innplassert i HTAs kapittel 3, og de årlige lokale forhandlingene for disse er kommet i gang. Et resultat her skal være avklart innen 15. november.