Tariff 2021 barnehage lokale forhandlinger i Bergen kommune

De lokale forhandlingene er nå gjennomført og Utdanningsforbundet Bergen har skrevet enighetsprotokoll med Bergen kommune.

Det ble i de sentrale forhandlingene avsatt en pott på 1% til lokale forhandlinger.

Det har vært viktig for Utdanningsforbundet Bergen at disse forhandlingene ikke skulle medvirke til mindrelønnsutvikling for våre medlemsgrupper som har høgskoleutdanning. Det vil si at det var et mål å oppnå «prorata» og dermed at minst 1% av medlemsgruppenes lønnsmasse skulle gå til medlemmene i barnehagene i Bergen kommune. Med det resultatet vi har fått, er dette målet innfridd. Det var også et mål at minst 1% av alle våre medlemsgruppers lønnsmasse skulle gå til alle våre medlemmer i Bergen kommune. Med det resultatet vi har fått, er også dette målet innfridd.

For de fleste av våre medlemsgrupper i barnehagene er det videreutviklet eller etablert nye lokale stiger i Bergen kommune. Utdanningsforbundet Bergen har i kravene prioritert 16-årstrinnet. Da det tidligere er oppstått noen utilsiktede skjevheter og noen av ulike årsaker har høyere lønn fra før, kan tilleggene som er gitt variere noe. Den enkelte blir altså innplassert minst på lokal stige med nye nivåer fra 01.10.21.

Ny lokal stige for lærerne i barnehagene finner du under Lokale lønnsforhold for pedagogisk personale i barnehagen i Bergen kommune.

I tillegg til etablering av nye nivåer på lokal stige, er:

• De lokale stigene for de som er stedfortredere videreført med kr 10.000,- over aktuell lokal stige.
  • Kompetansetilleggene for 30 stp og 60 stp på henholdsvis kr. 11000,- og kr. 22000,- videreført.

Bergen kommune vil effektuere tilleggene gitt i de lokale forhandlingene og etterregulere fra 1. oktober i desemberlønnskjøringen. Det kan være klokt å sjekke lønnslippen i desember og se om effektueringen stemmer med resultatet etter det lokale oppgjøret.

Som kjent er lederstillingene i barnehagene i Bergen kommune innplassert i HTAs kapittel 3, og de årlige lokale forhandlingene for disse er kommet i gang. Et resultat her skal være avklart med protokoll 5. november.