Enighet i PBL - tariff 2021

Partene i PBL-oppgjøret ble enige på mandag. Tilleggene blir gitt som generelle tillegg og økning av minstelønnssatser.

Det blir generelle tillegg fra 16.400 kroner til 19.500 kroner. Styrere får et generelt tillegg på 2,9 prosent på grunnlønn fra 1. mai 2021. Oppgjøret er på nivå med det som ble fremforhandlet i kommunesektoren (KS).

De generelle tilleggene gis alle ansatte og er gjeldende fra 01.05.2021.

I tillegg er det framforhandlet nye minstelønnsnivåer som gir ytterligere tillegg for enkeltgrupper blant våre medlemmer.

Minstelønn for Pedagogiske ledere og styrere er økt utover de generelle tilleggene. Ansatte som, etter at de generelle tilleggene er gitt, har en grunnlønn lavere enn nye minstelønnsnivåer skal som et minimum innplasseres på nytt minstelønnsnivå.

Partene er enige om pensjon og har laget et løp for «Barnehagepensjon», både hva angår arbeidstakers egenandel og AFP.

Til tariffområdet PBL og lønnskalkulator.

Forhandlingene ble både startet og avsluttet mandag 11. oktober. Utdanningsforbundet har forhandlet sammen med Fagforbundet og Delta i dette mellomoppgjøret.