Kvalitet og eierskap i barnehagen: - Kvalitet fremmes ikke av konkurranse.

Publisert: 23.08.2021

Kvalitet i barnehagen bør vurderes ut fra barns behov. Av og til er det en konflikt mellom barns og foreldres behov.

Partier med ambisjoner om å komme inn i Kunnskapsdepartementets lokaler etter valget, bør ha svar på hva slags barnehagekvalitet de vil dyrke. Kvalitet er et begrep som har mange fasetter.

Kvalitet i norske barnehager er noe annet enn kvalitet i amerikanske omsorgssentre. Programmer og konsepter som bringes inn i barnehagene, bygger ofte på metodikk utviklet i andre land og i institusjoner med helt annet formål enn norsk barnehage. Noe er utviklet for å drive atferdsregulering av barn og unge i spesialinstitusjoner, noe er utprøvd for å fremme språk og selvregulering i omsorgssentre for underpriviligerte barn i USA. Ny praksis som hevdes å være forskningsbasert, har aldri vist noen konsistente resultater i norske barnehager. Det store prosjektet GOBAN, som både Eikseth og Eian viser til, dokumenterer ingen sammenheng mellom barns kompetanse og trivsel - og barnehagens skår på kvalitetsvurdering.

Kvalitet i barnehagen fremmes av samarbeid, diskusjon og åpenhet – ikke av konkurranse. Dette gjelder alt pedagogisk arbeid. Det bør ikke være et mål for barnehageeiere å gjøre foreldre til barnehagekunder som shopper barnehage etter tilleggstjenester eller lange åpningstider. Det faglige innholdet i barnehager kan heller ikke betraktes som en forretningshemmelighet. Pedagogikk er et fagfelt som fremmes av deling, kritikk og samarbeid.

Les hele innlegget til Steffen Handal.