Gode ambisjoner, men få tiltak

Publisert: 29.06.2021

Utdanningsforbundet mener regjeringens strategi for økt barnehagekvalitet har gode ambisjoner, men mangler tiltak på hvordan man for eksempel løser tidsklemma i barnehagen. "For de ansatte er mangelen på tid uløselig knyttet til for lav bemanning."(Hege Valås, UDF)

– Det ligger gode ambisjoner for barnehagens kompetanse i dette dokumentet, men det er dessverre ikke lett å se hvilke strategier eller tiltak regjeringen vil bruke for å nå målene, sier nestleder i Utdanningsforbundet Hege Valås.

Hun trekker særlig fram forslagene om at halvparten av de ansatte skal være barnehagelærere, at flere skal ha fagarbeiderutdanning og at flere barnehagelærere skal ha en mastergrad, som gode og riktige mål.

– Det er flott at regjeringen vil tidfeste at vi skal nå dette målet i 2025, sier Valås. Jeg kan garantere at vi vil bidra konstruktivt til å virkeliggjøre denne delen av strategien. Det samme kan også sies om regjeringens ønske om å få flere barnehagelærere med masterkompetanse til å arbeide i barnehagen. Det vil heve kvaliteten i sektoren, men det er vanskelig å se hva regjeringen vil gjøre for å realisere målet.

Utdanningsforbundet mener at regjeringen er forpliktet til å evaluere bemanningsnormen som ble vedtatt i 2018. Det ligger i Stortingets vedtak en forventning om at myndighetene skal undersøke og følge med på om normen sikrer at bemanningen er god nok.

Hele artikkelen