- Aldri hatt så godt partssamarbeid som nå!

Det forteller Marianne Gangås, plasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet ved Espira Kystad gård barnehage.

Det er nå et stort fokus på partssamarbeid både lokalt og sentralt, og et godt og tillitsfullt partssamarbeid er avgjørende i denne koronasituasjonen vi er i. Utdanningsforbundet Trondheim ønsker derfor å fremheve et par barnehager der partssamarbeidet fungerer veldig godt, Espira Kystad gård barnehage og Nissekollen barnehager.

Roger Karlsen, styrer i Espira Kystad gård barnehage, forteller at de i løpet av det siste barnehageåret har sett nærmere på hvordan de skal utvikle partssamarbeidet og dets innhold i barnehagen. - Vi hadde tatt et par steg på veien, og så kom nedstengingen. Den bød på nye og ukjente utfordringer ettersom vi ikke har erfaring med en slik situasjon fra før. Vi holder åpent for de som har behov, og pr. nå har vi tre avdelinger i gang med redusert antall barn og bemanning. Når organisatoriske utfordringer og endringer påkreves er det fint for meg som leder å dele tanker og løsninger med tillitsvalgte. Selv om vi skal gjøre en felles dugnad til det beste for samfunnet, er det fortsatt noen spilleregler som skal følges. Da er det betryggende for meg å ha støtte hos tillitsvalgt for de valg vi gjør. Reaksjoner i en personalgruppe kan være ulike, noen tar lett på raske endringer, andre kan stille spørsmål med de valg som gjøres. Da er det en fordel at vi står samlet bak de svar som gis. Er vi i tvil, har jeg Espiras kriseteam som svarer opp på spørsmål, og tillitsvalgte har fagforeningen. Sammen finner vi løsninger, sier Karlsen.

Videre forteller Karlsen at det er særlig to faktorer som har bidratt til at de har fått til samarbeidet såpass godt i den situasjonen som har oppstått. - Det er tid og Teams. Tid i hverdagen er en tilbakevendende utfordring. Å møtes krever planlegging, man må forlate avdelingen, møterom bookes. Nå fikk vi mer tid, samtidig som vi på nyåret hadde fått alle ansatte på Teams, en samarbeidsplattform med både chat og videomøte-mulighet. Det har blitt en befriende kort veg til samhandling, sier Karlsen.

Marianne Gangås, plasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet, støtter framstillingen til styreren og forteller at hun aldri tror at partssamarbeidet har vært så bra som nå. - I tillegg føler jeg at det har vært behov for en mer aktiv klubb, for å løfte inn de tanker og bekymringer medlemmene har rundt blant annet drift. Dette har vi løst på en god måte, og tillitsvalgte har vært veldig involvert i måten vi har organisert driften på akkurat nå. Vi har gått veien sammen, sier Gangås.

Også ved Nissekollen barnehager har partssamarbeidet blitt løftet den siste tiden. Lene Bekkstrand, plasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet, Sissel Vinje Fjellås, plasstillitsvalgt i Fagforbundet, og enhetsleder Monica Torvik Svalby har skrevet en felles uttalelse om deres tette samarbeid:

"De siste tre ukene har vært en krevende periode også for ansatte i barnehager. For å sikre at alle ansatte opplever trygghet og tillit til beslutninger vi gjør på enhet har det vært viktig at vi har forankret dem i partssamarbeidet mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud.
Hos oss ble tillitsvalgte med en gang med inn i både beredskapsgruppe og i utvidet lederforum for at både drøftinger skulle gjøres raskt, informasjon gis bredt og gode beslutninger tas til beste for både ansatte og familier.
Ledelsen opplevde ofte at både tillitsvalgte og verneombud satt med mye nyttig informasjon som gagnet beslutningene. Spesielt den første helgen etter stengningsvedtaket fra regjeringen fikk vi endret vår opprinnelige plan etter god informasjon om ny kunnskap fra tillitsvalgte og tillitsvalgtnettverket. Hos oss har begge tillitsvalgte etter eget valg stått i full jobb med barn samtidig som de har gjort en fabelaktig jobb for alle ansatte.
De har sammen ledelsen bidratt til at ansatte opplever trygghet og tillit til både lokale og mer overordnede beslutninger tatt på kommunedirektørnivå, for der vet vi at hovedtillitsvalgte bidrar godt.
Vi vet at vi tar med oss disse positive erfaringene inn i den nye hverdagen vår. Systematikk rundt partssamarbeidet er avgjørende for at vi skal ha ro i organisasjonen vår for å drive godt pedagogisk arbeide med barn når hverdagen er tilbake. Og den gleder vi oss til ♥"

Enhetsleder Monica Torvik Svalby.

Videomøte via Hangouts. Til høyre i bildet: Enhetsleder Monica Torvik Svalby.

Sissel Vinje Fjellås, tillitsvalgt i Fagforbundet, og Lene Bekkstrand, tillitsvalgt i Utdanningsforbundet.

Sissel Vinje Fjellås, tillitsvalgt i Fagforbundet, og Lene Bekkstrand,                                      tillitsvalgt i Utdanningsforbundet.

Utdanningsforbundet Trondheim takker styrere og tillitsvalgte for at de tok seg tid til å dele erfaringene fra sitt partssamarbeid i en svært krevende hverdag. Vi ønsker lykke til videre.