Innspill til forslag om tidlig juleferie

I forrige uke kom det et forslag fra Erling Moe i Venstre til formannskapet om å vurdere tidlig juleferie for å hindre smitte/karantene tett inn mot juleferien. Lokallaget sendte et innspill til saken som vi publiserer her. Etter at det første forslaget ble lagt fram er det nå justert til et spørsmål om hvordan kommunedirektøren vurderer situasjonen rundt tidligere skoleavslutning før jul og hvilke tiltak som er mulig å gjennomføre for å minske langvarig smitte inn i jula. Dette spørsmålet skal opp i formannskapet 1. desember.

I kjølvannet av det opprinnelige forslaget fra Erling Moe har dette blitt til en stor debatt i media, senest som sak i Dagsnytt 18 på NRK den 24. november. Slik saken står nå har det opprinnelige forslaget om å stenge skolene to dager tidligere blitt endret til et spørsmål til kommunedirektøren. Her er formuleringen på spørsmålet som skal behandles i formannskapet 1. desember: "Skolene har siste skoledag før jul 22. desember. Dette betyr at de ansatte ved skolene og elevene vil dra meg seg eventuell smitte, og eventuell karantene, inn i jula. For mange familier vil dette kunne bli en belastning. Det er også et poeng å unngå for mange på jobb og transport de siste dagene før jul, av smittevernhensyn. Mulige måter å løse dette på er å sette siste skoledag til 18. desember og flytte dem til et senere tidspunkt i skoleåret, eller å gi økt handlingsrom til skolene for å tilby digital undervisning den siste tiden før jul. Det kan også være andre tiltak etter vurdering på hver enkelt skole. Av hensyn til belastningen på SFO kan endringer gjelde fra femte trinn. Intensjonen er å unngå langvarig karantene for hele trinn eller skoler og dermed konsekvenser for mange familier i juleferien.  Hvordan vurderer kommunedirektøren dette, og hvilke tiltak er mulig å gjennomføre for å minske langvarig smitte inn i jula"

Lokallaget reagerte i første omgang på konsekvensene det ville få for alle ansatte og elever dersom det ble gjort endringer i skoleruta midt i skoleåret. Dette ville ført til ekstra arbeidsdager/undervisningsdager i juni. Vi sendte derfor et innspill til politikerne basert på det opprinnelige forslaget til Erling Moe:

Utdanningsforbundet Trondheim ønsker å komme med et innspill til denne saken ettersom den vil få store konsekvenser for våre medlemmer dersom den blir vedtatt.

Slik det går fram av forslaget vil det innebære at elever og lærere får to av sine undervisningsdager/arbeidsdager flyttet til juni. Dette i seg selv vil kreve drøfting på kommunenivå og vil i praksis innebære en endring av skoleruta for 2020/2021 midt i et skoleår. Det er i seg selv grunn nok til å avvise forslaget.

Vi har full forståelse for intensjonen i forslaget, som er å hindre at de ansatte ved skolene og elevene drar med seg eventuell smitte, og eventuell karantene, inn i jula. Vi foreslår at det kan åpnes for at handlingsrommet til rektorene utvides slik at hver enkelt skole kan vurdere muligheten for digital hjemmeskole for elever fra 5. – 10. trinn de siste dagene før jul, noe som allerede er innvilget for Hoeggen og Lilleby skole.  En slik løsning vil ivareta intensjonen i forslaget fra Erling Moe uten at det førere til endringer i skoleruta. Dette er noe våre hovedtillitsvalgte vil ta opp i drøftingsmøter med kommuneledelsen.

I utgangspunktet håper vi at smittetallene fortsetter å gå ned i Trondheim fram mot jul slik at skoler kan drive undervisning slik det er planlagt fram til 22. desember, men ved å gi rektorene handlingsrom til å kunne gjennomføre de siste skoledagene med digital undervisning kan det bidra til å forebygge smitte og karantene fram mot jul, noe som også vil avlaste helsepersonell.