Uttalelse om åpningstid og smittevern i barnehage

Fagforbundet, Delta, Fellesorganisasjonen og Utdanningsforbundet i Trondheim har i samarbeid med hovedverneombud for oppvekst og utdanning Irene Hjertner, skrevet en felles uttalelse om åpningstid og smittevern i barnehagen. Uttalelsen er sendt til kommuneledelsen.

Barnehageansatte arbeider nå som mange andre under helt uvanlige forhold. Barnehagen er fortsatt et pedagogisk tilbud til barn hvor lov- og avtaleverk, barnehageloven og rammeplanen er gjeldende, og skal være en trygg og forsvarlig arbeidsplass for personalet.

Vi synes det er bra at kommuneledelsen nå ønsker å gå ut med en kommunal retningslinje på minimums åpningstid. Vi er derimot usikker på om åpningstiden skal være minimum 7,5 timer. Vi hører om barnehager, som etter nøye vurderinger og smittevernhensyn har lagt seg på et lavere antall timer. Vi ønsker derfor å synliggjøre hvorfor vi mener minimumstallet på åpningstiden bør være lavere. Det å redusere åpningstiden, nettopp for å prioritere kvalitet for barna og ivareta smittevernet, samt hensynet til pausetid og planleggingstid for ansatte, viser en ansvarlig holdning.
Veilederen sier at barn med særlige omsorgsbehov og barn som har minst én foresatt i samfunnskritisk funksjon mv. skal ha tilbud i barnehagen selv om barnehagene av smittehensyn driver redusert. Det totale bildet blir derfor utfordrende både for ledere og ansatte.

Partssamarbeid
Det er fortsatt viktig at leder samarbeider tett med tillitsvalgt og verneombud når det gjelder organiseringen på enhet. Dialogen med brukerråd er viktig knyttet til driften framover.

Smittevern
Det er viktig at smittevernet blir ivaretatt. Sentrale myndigheter er klar på at smitteforebyggende tiltak og sosial distansering fremdeles er hovedfokus ellers i samfunnet. Vi har allerede sett eksempler på smittesituasjoner på andre områder. Om det oppstår uheldige hendelser og smitte i barnehagene, vil det også her kunne komme ettersyn. Det vil oppleves utrygt for både ansatte, foreldre og barn om smittevernet ikke står øverst på lista over ting som må kvalitetssikres.

Barnas oppholdstid og ansattes arbeidstid
Barnas oppholdstid må tilpasses oppgaver og bemanning. Slik situasjonen er i dag mener vi den bør være kortere enn ansattes arbeidstid. Det vil gi ansatte tid til nødvendig smittevask av leker og utstyr, flater, og kontaktpunkt før og/eller etter barnas oppholdstid og mulighet til å forberede dagene. Det er viktig at vi viser vilje til å prioritere kvalitet for barna, trygghet og gode arbeidsforhold for de ansatte, og at vi ikke blir mest opptatt av å gi et servicetilbud til foreldrene.

Barn i sårbare situasjoner
For å kunne tilrettelegge best mulig og ivareta barn i sårbare situasjoner trengs planlegging og samarbeid med spesialpedagog, barne- og familietjeneste eller andre instanser. Barnehagepersonalet har samarbeid med eksterne instanser når det gjelder enkeltbarn, blant annet ergoterapeut, fysioterapeut, PPT, barnevern og 2. linjetjeneste. Dette må de også ha mulighet til nå. Det vil i tillegg oppstå behov for foreldresamtaler som må forberedes. Dette vil også gjelde andre barn og foresatte som har behov.

Tid til planlegging og møter
I denne oppstartsfasen er det helt nødvendig å ha planleggings- og møtetid for å være forberedt og kunne koordinere det pedagogiske og praktiske arbeidet. Fellesmøter er avgjørende for å finne gode tiltak, evaluere hendelser og eventuelt justere planlagte rutiner. Ansatte vil kunne ha behov for debrifing med ledelsen. Ved sykdom blant personalet må planene gjøres om på kort tid. Det er viktig med et godt kollegafellesskap i den krevende og emosjonelt belastende situasjonen ansatte står i. Ved å opprettholde et godt arbeidsmiljø vil man også kunne motvirke økt sykefravær.

Skolestarterne skal snart avslutte barnehagelivet og starte på en ny epoke. Dette må vi også planlegge godt for gjennom overføringssamtaler med skolene.

Planleggingstid kan i følge SFS 2201 gjennomsnittsberegnes. Vi får tilbakemelding om at mange enheter nå har inngått avtale om å ikke bruke planleggingstid de to første ukene. Ansatte som trenger planleggingstid, må ved behov likevel få det også i de første ukene. Vi mener at dersom det ikke er mulig å ta planleggingstid innenfor arbeidstiden må det tas utenfor arbeidstid og betales overtid for disse timene.

Pauser
Pauseavvikling er nedfelt i arbeidsmiljøloven. Det må diskuteres på hver enhet om man ønsker innføring av betalt pause for en periode. Det er viktig at ansatte får en pause i løpet av dagen selv om den er betalt og de er tilgjengelig. Vi vet ikke hvor lenge de må stå i denne unntakstilstanden. Det blir hektiske dager, med en helt annen barnehagedrift enn vi har vært vant til.

Arbeidstøy
Ansatte bør bruke arbeidstøy som tåler å bli vasket på 60 grader. Vi mener arbeidsgiver må stille med dette, som et viktig smitteverntiltak.

Arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet.

Spørsmål vi ønsker svar på:
Folkehelseinstituttet har laget en veileder som gir råd om smitteverntiltak, og gir arbeidsgiver mulighet til å tilpasse seg endringer i samfunnet (som nå; korona). Veilederen viser hvilke tiltak som vil kunne beskytte ansatte i situasjonen vi er oppe i nå og vi anbefaler at enhetene i OU-området i Trondheim kommune er så lojal til denne som mulig. Arbeidsgiver har ansvar for å sikre alle et trygt arbeidsmiljø og må gjøre tiltak for å beskytte de ansatte.

Hvor bindende mener oppvekstdirektøren at den nasjonale veilederen er? Er den kun et utgangspunkt? Er det noe man tilstreber å følge, nettopp fordi den er bransjerettet, og skal ivareta smittevernet? Kan man velge å se bort fra den?

Hvordan har arbeidsgiver tenkt å legge til rette for planleggingstid og samarbeidsmøter i barnehager når åpningstiden er like lang som ansattes arbeidstid, eventuelt lengre?

Hvordan tilrettelegger arbeidsgiver for tid til samarbeid med eksterne instanser rundt barn med spesialpedagogisk hjelp, barnevernsvedtak og barn med særlige omsorgsbehov?

Hvordan tenkes samarbeidet med skolen med tanke på planlegging og tid til gjennomføring av overgangssamtaler for skolestarterne?

Renhold, vasking av flater og kontaktpunkt, leker, utstyr og lekeapparater inne og ute. Har arbeidsgiver satt inn ekstra ressurser til dette, eller er det tenkt at personalet i barnehagen gjør dette? Evnt hvilken tid er avsatt?

For å lese uttalelsen i sin helhet, se her: Felles uttalelse om åpningstid og smittevern i barnehager.pdf