Streikemarkering 22.august

Publisert: 23.08.2022

Mandag kveld gjennomførte Utdanningsforbundet i Stjørdal en markering på torget i Stjørdal. Mellom 500 og 600 personer møtte opp for å støtte lærernes kamp for en bedre skole. Det kom flere busser med støtte fra andre lokallag i fylket.

Lokallagets leder Inger-Anne Sundbø overrasket alle med å starte markeringen med en sang, før hun holdt sin appell. "Det gjør noe med yrkesstoltheten å ha en arbeidsgiver som ikke anerkjenner at bare lærere er lærere. Når vi samles her i dag er det for å markere at vi, en samlet lærerstand, ikke vil la oss pille på nesen. Det er historisk at ingen av lærerorganisasjonene har godtatt årets lønnsoppgjør. Det bør være et meget tydelig signal til KS. Vi er ikke noen få, kravstore lærere. Vi er mange, og vi er sterke. Skal dere satse på elevene, må dere satse på lærerne!» sa Inger-Anne Sundbø i sin innledende appell.

Utdanningsforbundets 2. nestleder Hege Valås hadde tatt turen til Stjørdal, og fikk stor respons på sin appell hos de frammøtte. Hun minnet om at streiken allerede har vart i 63 dager, og pekte på at det er Kommunenes Sentralforbund som ikke viser noen ambisjoner for skolene ved å gjøre lærerne til lønnstapere for sjette året på rad. «I tillegg har vi en kritisk mangel på utdannede lærere, 40 000 lærere velger en annen arbeidsplass enn skolen og søkningen til lærerutdanningen synker for tredje året på rad. Lærerlønna bidrar til denne utviklinga, og lærerlønna forteller oss at utdanning ikke lønner seg i skoleverket.» Valås ba også politikerne om å ta ansvar og vise at de virkelig ønsker å satse på lærerne. Budskapet til Valås traff godt hos de oppmøtte.

Stor respons fikk også styremedlem i Utdanningsforbundet i Trøndelag, Kai-Helge Nilsen, som delte både sine bekymringer og sin optimisme med de frammøtte, før han minnet om at «Utdanningsforbundet i Trøndelag står sammen med dere i kampen, og denne kampen skal vi vinne».

Leder i Utdanningsforbundet i Trondheim, Gry Camilla Tingstad, hadde fått med seg mange medlemmer fra Trondheim, og holdt en god støtteappell, og fylkesleder i Norsk Sykepleierforbund Trøndelag, Kenneth Sandmo Grip fortalte de frammøtte at sykepleierne støtter lærerne i denne kampen.

I tillegg til appellene spilte sanger og musiker Jo Sverre Sande fire sanger. «Det er godt å spille på en plass det virkelig er en mening i.» Flere av tekstene hans traff streikende lærere og de støttende oppmøtte godt, og musikken var med og laget en fin ramme på markeringen.