Takk for innsatsen

Publisert: 30.03.2020

Nå har det gått litt over to uker siden vår verden ble snudd på hodet. Stjørdal kommune stengte skoler og barnehager etter anbefaling fra kommuneoverlegen, og dagen etter kom det beskjed om at alle landets utdanningsinstitusjoner stengte. Vi er i en ekstraordinær situasjon med de mest inngripende tiltak vi har vært vitne til i fredstid. Covid-19 kommer til å prege samfunnet vårt i lang tid framover, og 2020 kommer til å være det året vi husker som det året vi var ekstra forsiktige og hensynsfulle. Kanskje lærte vi også å vise varme og omsorg på andre måter enn før. Vi forstår bedre betydningen av et smil til en som kanskje ikke har så mange rundt seg, og vi tenker litt ekstra på våre eldre og syke. Det skal være lav terskel for å plukke opp telefonen og ringe en venn i disse dager.

Til alle ledere i skole og barnehage: Tusen takk for at dere står støtt i stormen. Dere har heller ikke gjort dette før, og det er dere vi ser til når vi lurer på hvilken vei vi skal gå. Dere legger planer for alle mulige scenario og har sikkert hode og hjemmekontor fulle av spørsmål. Likevel klarer dere å låne oss et øre når vi bare må lufte en tanke eller stille et spørsmål. Dere viser med ord og handling at dere stoler på at vi tar de rette valgene for våre barnehagebarn og elever. Takk for støtten!

Til alle foresatte: Vi er imponert over innsatsen dere legger ned i å gi barna trygghet og struktur gjennom en annerledes skolehverdag. Dere har også fått mye å tenke på, og mange kombinerer hjemmekontor med barnehage og hjemmeskole. Vi har stor tro på at dere klarer dette! Vi gleder oss til den dagen vi får låne barna deres igjen, og vi skal hjelpe dere så godt vi kan på veien.

Til alle lærere i skole og barnehage: Dere er utrolig viktige for deres barnehagebarn og elever, og ikke mindre nå enn før. Det er så godt å se den innsatsen som legges ned for at alle fortsatt skal føle seg sett. Den første reaksjonen var kanskje sjokk, men absolutt ikke handlingslammelse. Allerede dagen etter stenging var det full aktivitet på digitale plattformer, og elevene fikk sine første økter på hjemmeskole. Barnehagelærere jobber for at barna i hjemmebarnehagen fortsatt skal undre seg og oppleve mestring og glede over små og store ting. Samtidig skal dere huske å senke skuldrene og puste med magen. Dere har nok hørt det før, men vi vil at dere skal stole på at det dere gjør er bra nok. Dere kasta dere rundt og tok utfordringen på strak arm, og vi er stolte av dere!

Til alle som jobber i støttesystemene våre: Dere er viktige til vanlig, men nå er dere viktigere enn noen gang. Dere skal ivareta de som får ekstra vondt i magen av utrygge situasjoner, og dere skal veilede og hjelpe mennesker i krise. Vi takker dere for den jobben dere gjør!

Og til alle barnehagebarn og elever: Vi savner dere, og vi vil vente på dere med åpne armer og hjerter når hverdagen vender tilbake. I mellomtiden er alt vi ber om at dere gjør deres beste!

Utdanningsforbundet Stjørdal vil rette en stor takk til alle som bidrar til at vi skal ha et velfungerende samfunn når dette blåser over. Vi vil takke alle hverdagshelter og alle som går på jobb selv om de setter seg selv i fare for smitte. Vi har enorm respekt for den jobben dere gjør for oss alle!

Når vi nå går løs på en ny annerledesuke skal vi klappe oss på skuldra og si «bra jobba». Så skal vi brette opp ermene og gjøre vårt beste enda en uke!

Utdanningsforbundet Stjørdal