Barnehagedagen 9. mars - "Små steg for kloden"

Publisert: 08.03.2021

Tema for årets barnehagedag er barnehagens arbeid med natur og miljø under slagordet: «Små steg for kloden!». Ved Søndre- Egge barnehage har 2- og 3-åringene jobbet med bærekraft, og det å få et positivt forhold til naturen, deriblant dyrene i skogen. Barna lærer nye ting, hjelper hverandre og undrer seg sammen. Hva spiser egentlig elgen?

Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen, står det i barnehagelovens formålsparagraf. Men hvordan arbeider barnehagene for at barna skal lære å ta vare på naturen? Hvordan bidrar barna og barnehagen i kampen mot klimautfordringene vi står overfor? Og hvordan involverer barnehagen foreldrene i sitt arbeid med dette temaet? Dette inviteres barnehagene til å synliggjøre på Barnehagedagen 9. mars i år.

Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og foreldreutvalget for barnehage (FUB) som står bak barnehagedagen. Ett av målene med å markere Barnehagedagen er å synliggjøre barnehagens innhold både for beslutningstakere, foreldre og for samfunnet generelt. At barnehager over hele landet synliggjør hvordan de arbeider med samme tema, øker kunnskapen om barnehagens viktige arbeid og mandat, og skaper forståelse for de viktige prosessene som foregår i barnehagen.

Barnehagene i Steinkjer vil markere barnehagedagen på ulike måter 9. mars. Smittevernhensyn gjør nok sitt til at markeringen blir litt annerledes enn tidligere. Uteaktivitet er kanskje det enkleste med tanke på smittevern, og barnehagene melder om både miljønatursti, gjenbruksstasjon for klær, og uteutstilling av ting som er laget av gjenbruksmaterialer.