Tariff 2023

Publisert: 22.03.2023

Resolusjon vedtatt i årsmøte 15.mars

Tariff 2022, endte i en lærerstreik i grunnskolen med påfølgende tvungen lønnsnemd og en kjennelse fra rikslønnsnemda hvor arbeidsgiver KS fikk gjennomslag for alle sine innleverte punkter. Dette gav oss et senere virkningstidspunkt enn resten av arbeidstakerne i KS og arbeidsgiver KS går seirende ut av streiken.

Under streiken opplevde vi som forbund at arbeidsgiverorganisasjonen KS som en steil forhandlingspart og at delegasjonene mellom lokalpolitikere og administrasjonen i KS var en ansvarsfraskrivelse fra politikerne.

Utdanningsforbundet mener utfallet har skapt større mistillit til KS som arbeidsgiver og at Utdanningsforbundet må bruke erfaringen vi har fått inn i tariff 2023, da vi ikke må gi oss i kampen for at ALLE våre medlemmer skal ha en reallønnsvekst i årets tariffoppgjør. Forhandlingene bør skje sentralt slik at vi kan sikre at vi retter opp mindrelønnsutviklinga gjennom mange år i alle kommuner.

Vedtak: resolusjonen oversendes fylkesårsmøte i Utdanningsforbundet Trøndelag