Sentral forbundsvis avtale om telefongodtgjøring

Publisert: 22.03.2023

Resolusjon vedtatt på årsmøte 15.mars

Lærere møter nye teknologiske utfordringer i jobben. Løsningen er bruk av egen mobiltelefon i jobb. Pålogginger, autentisering, system-apper, avviksmelding, Teams, Visma og nødvendige verktøy i det daglige arbeidet. Vi vet at dette øker i en stadig raskere spiral.

Arbeidsgiver får og gir oppgaver som pålegger oss å ha egen mobil tilgjengelig. De kan ikke la være. Privat mobil tas med på turer med grupper og klasser, dette for egen og barnas sikkerhet dersom det skulle inntreffe en situasjon der de er avhengige av å få tak i hjelp.

Det er viktig å få på plass reguleringer, gjerne i form av en sentralt framforhandlet avtale som omhandler kompensasjon og andre forhold som berører bruk av privat utstyr der arbeidsgiver ikke legger til rette for å bruke arbeidsgivers utstyr. Forhold som angår personvern, beskyttelse av arbeidstakers privatliv og fritid bør reguleres bedre enn i dag. Valg av teknologisk utstyr og driftsmessige perspektiv bør også ta opp i seg grønne og bærekraftige prinsipper.

Vedtak: resolusjonen oversendes fylkesårsmøte i Utdanningsforbundet Trøndelag