Seniorpolitikk i barnehagen

Publisert: 22.03.2023

Resolusjon vedtatt i Årsmøte 15.mars

“Antallet som slutter i barnehagene, og som går ut av arbeidsstyrken, øker jevnt fra 50 år og oppover og gjør et hopp ved 62 år for deretter å synke fram til 66 år. Det er flere som slutter ved 62 år enn det er som går av når de fyller 67 år.”  (Fafo-rapport 2020:18)

Utdanningsforbundet er opptatt av å ha en bærekraftig og god personalpolitikk i offentlig sektor. Jobb og arbeidsmarkedet er inne i en omstillingsprosess, hvor den største utfordringen vil være mangel på arbeidskraft til å løse samfunnsmandatet i fremtiden. Det vil derfor være en viktig oppgave for arbeidsgivere å føre en bærekraftig personalpolitikk som sikrer at ansatte kan stå lengre i jobb. Utdanningsforbundet Meråker er bekymret for flukten fra barnehagesektorene og ønsker at Utdanningsforbundet skal jobbe for flere personalpolitiske virkemidler rettet mot seniorene i barnehagesektoren.

Vedtak i årsmøte: resolusjonen oversendes fylkesårsmøte i Utdanningsforbundet Trøndelag