Øk budsjettet for barnehage og skole!

Publisert: 30.09.2020

Utdanningsforbundet Malvik arrangerte kurs for tillitsvalgte. Hovedtema var økonomi og bemanning i skoler og barnehager. Vi hadde besøk av ordfører Trond Hoseth, leder for Oppvekst Ketil Sivertsen og nestleder i Forsknings- og utdanningskomiteen på Stortinget Torstein Tvedt Solberg. De var lydhøre til innspillene fra tillitsvalgte.

Budsjettall for oppvekst i Malvik står på samme nivå i 2020 som i 2013!

Samtidig har priser og lønninger økt, elevtallet har økt, arbeidsoppgaver for lærerne har økt, krav til opplæringen har økt og utfordringen blant barn og unge har eskalert!

Det eneste som ikke har økt, er ressursene som skal dekke alle disse økningene.

Det fører til utfordringer til forsvarlig drift, utfordringer i kvaliteten på tjenestene, utfordringer i fleksibilitet og variasjon i tilbudet til barna og utfordringer for den enkelte ansatte i utførelsen av arbeidsoppgavene.

Covid 19 har ført til ytterligere forverringer, med økt fravær. Det er ikke penger til vikar, og det er vanskelig å finne kvalifiserte vikarer.

Tillitsvalgte etterlyser en strategi fra arbeidsgiver for hvilke tiltak som skal settes inn, når situasjonen ikke lenger er forsvarlig.

Ordfører Hoseth adresserte utfordringene til myndighetene, og sier overføringene til kommunene må økes.

Stortingspolitiker Torstein Tvet Solberg noterte flittig.

Men kan Malvik kommune vente på eventuelle økte overføringer i statsbudsjettet?

Barn og unge i Malvik trenger gode oppvekstsvilkår og kvalitet på undervisningen nå!

Dette må kommunebudsjettet 2021 synliggjøre i økte tall for oppvekst!