Støtteerklæring til Myanmar

1. februar iverksatte myanmarske militære et kupp, og tok makten fra den valgte regjeringen under påskudd av påstått valgfusk.

Etter kuppet har innbyggerne i Myanmar gjennomført massive protester. Unge, gamle, studenter, ulike etniske- og politiske grupper har deltatt. Våre lærerkollegaer er sentrale i kampen for demokrati som foregår.

Ingunn Bjune har vært engasjert i Burma-konflikten i mange år. De siste tre årene har hun bodd i Myanmar og jobbet som lærer ved en internasjonal barneskole i hovedstaden Yangon. Den gode Ingunn er intervjuet i siste utgave av Utdanning om situasjonen. I denne artikkelen har også jeg poengtert hvor viktig det er at lærerorganisasjoner viser solidaritet og sørger for at saken blir synlig i offentligheten.

På dagens fylkessamling viste over 90 tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Troms og Finnmark sin støtte til våre kollegaer i Myanmar. Tre fingre i været brukes aktivt av demokratiforkjemperne i Myanmar som et symbol på demokratisk protest. (Tegnet er hentet fra The Hunger Games-triologien)

Takk til solidariske tillitsvalgte i Troms og Finnmark!

Hilsen Thomas Nordgård, stolt fylkesleder i Utdanningsforbundet Troms og Finnmark